BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Filmkészítés: hiába az MI és az új technológiák, nem csökkennek a költségek

Az új technológiák megjelenése ellenére a filmkészítés költsége inflációarányosan nem lett alacsonyabb, mint a régi nagy hollywoodi mozik gyártásának idején. A marketinggel együtt 200-500 millió dollárt költenek egy topfilmre, mire a moziba kerül.

A filmkészítésnek mindig is komoly költségei voltak. Annak ellenére, hogy a mesterséges intelligencia betört a filmpiacra is, furcsa módon a filmkészítés egyáltalán nem lett olcsóbb, inflációarányosan nem csökkent a gyártás költsége – mondta a Világgazdaságnak Dudás Viktor filmszakértő.

filmkészítés
A korszerű technológiák sem csökkentették a filmkészítés igen magas költségeit / Fotó: Dudás Viktor

A filmkészítés mindig drága volt

Az Elfújta a szél című mozi, amely a maga korában a harmadik legdrágább film volt, 3,9 millió dollárból készült, igaz, a mai napig a legjelentősebb bevételt is termelte: amely mára – inflációval kiegészítve – 4 milliárd dollár fölött jár. Egy mai, az egész világot megmozgató hollywoodi film a marketingköltéssel kiegészítve 200-500 millió dollár körüli összegre jön ki, a jelentős nézőszámok eléréséhez pedig sokszor a marketingköltségek az effektív gyártási költségeket is meghaladhatják – mondta a filmszakértő.

Igaz, Dudás Viktor szerint a szakértők között mindig vitatéma, hogy mennyire hasonlítható össze az Elfújta a szél nézettsége a mostani filmekkel, az Avatarral vagy a Bosszúállók – Végjátékkal, hiszen az előbbi idején egyáltalán nem volt elterjedve még a televíziózás sem, nemhogy egyéb technikák, tehát az akkor élőknek nem volt más audiovizuális szórakozásuk, csak a mozi, igaz, a filmszínházak száma is mást mutatott még akkoriban. Ezért sokak szerint ma, amikor sokkal több lehetőségünk adott az audiovizuális tartalmak fogyasztására, vagyis a mozizás jelentős konkurenciát kapott, a mostani, alacsonyabb nézettségszám még nagyobb sikernek számít.

Mennyibe kerülnek a mostani topfilmek?

Dudás Viktor érdekes trendként megemlítette, hogy a filmgyártásban kezdenek eltűnni a középkategóriás, 50–120 millió dolláros költségvetésű filmek. Maradtak a 25–50 millió dolláros kis költségvetésű filmek, valamint a komolyabb összegből gazdálkodó hollywoodi mozik, mint a nemrégiben Brad Pitt főszereplésével Budapesten is forgatott Forma–1-es film, amely nagyjából 300 millió dollár körül van, hasonlóképpen a Gladiátor 2. része, amely körülbelül 250 millió dollár körül áll meg, ez az inflációnak megfelelően arányos a korai nagy mozifilmek költségvetésével. 

Az említett két új film esetében azonban mindkettőnél fontos szerepet kap a CGI technológia (Computer-Generated Imagery), vagyis a film készítése során alkalmazott számítógépes grafika, valamint a mesterséges intelligencia használata, ennek ellenére nem csökkentek számottevően a filmkészítés költségei.

Ugrásszerűen fejlődő technológia

A filmipar mindig az új technológiák felvonultatásával akarta a moziba csábítani a nézőket, már a fekete-fehér filmek megjelenése óta. Ilyen volt a korai időkben a filmek átszínezése, később a színes, majd a szélesvásznú film megjelenése, majd a televízió, később az internet elterjedésétől a dolby sorround, majd a 3D-technológia bevezetése, manapság pedig már a mesterséges intelligencia keltette hatások uralják a vásznat, enélkül szinte nem is készítenek filmet, és a filmkészítés jövőjének is tekintik.

Annak ellenére, hogy a mai technológiák, köztük a mesterséges intelligencia, nagyon sok mindenben segít, a nagy filmek látványosan nem lettek olcsóbbak, 

viszont egy még nem befutott, kisebb költségvetésből dolgozó rendező számára sem elérhetetlen ez a technika, például egy mesterséges intelligencia bevonásával működtetett LED-falat választani egy filmforgatáshoz. 

Magyarországon jelen van már ez a technika, és hamarosan egy erre a célra épülő stúdió is megnyílik. Hogy mindez miért nem eredményezi a költségek csökkentését, annak Dudás Viktor szerint az áll a hátterében, hogy bár maga a technológia egyre kedvezőbb áron lesz elérhető, az azt mesterfokon működtető szakemberek gázsija egyelőre nagyon magas, sőt folyamatosan növekszik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.