A koronavírus-járvány tetőzése idején, tavasszal átlagosan harminc napra álltak le Európa autógyárai, emiatt 2,45 millió gépkocsi nem készülhetett el. Április végén még csak 1,8 milliónál járt a mutató. Bár nélkülük is vígan meglenne a kontinens, az előállításukhoz fűződő gazdasági érdekek azonban tragikusan érintik a fejlett autógyártással jellemzett országokat. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss jelentésében az idei újautó-értékesítésekben rekordmértékű, 25 százalékos visszaesést vetít előre.
Tavaly 15,3 millió új autót, azaz minden ötödiket Európában helyezték forgalomba, a friss becslés tehát 3,82 milliós kieséssel számol.
Az autógyárak közvetlenül 2,86 millió embert foglalkoztatnak, közülük az ACEA számításai szerint 1,14 millió életkörülményeit negatívan befolyásolta a járvány a csökkentett bérek és a tömeges elbocsátások miatt. Magyarországon 30 ezer autóipari állást veszélyeztet valamilyen formában a járvány – állítja az ACEA. A teljes ágazat 14,6 millió főnek ad munkát a beszállítókkal, kereskedőkkel, szolgáltatókkal és útépítőkkel együtt, számuk évről évre átlagosan 3 százalékkal bővült – eddig.
A vezető európai autógyártók is megszenvedik a válságot, a Volkswagen csoport csütörtökön 1,7 milliárd eurós kiigazított üzemi veszteségről adott hírt a második negyedévről, szemben az egy évvel korábbi 5,1 milliárdos profittal. A 12 márkát összefogó cégcsoport gyáraiban a bázisidőszakinál 39,8 százalékkal kevesebb, 1,66 millió jármű készült, míg az értékesített darabszám 34,7 százalékkal, 1,79 millióra zsugorodott.
Különösen a VW és az Audi teljesítményével voltak gondok. A VW csoportnál az idén lényegesen alacsonyabb forgalommal számolnak, de konkrét számokat – túl azon, hogy a kereslet 15-20 százalékos csökkenése várható – nem fogalmaztak meg. A forgalomhoz és a profitcsökkenéshez igazodva 26 százalékot vágtak az idei osztalékfizetéseken. A dízelbotrányt még nem sikerült lezárni, az újabb milliárdokkal növeli a csoport kiadásait. A VW árfolyama a várakozáson aluli eredményeket 5 százalékos eséssel fogadta, a piacot nem hatotta meg, hogy üzemi szinten valamennyi profit azért marad az év végére. Még rosszabbul járt a Renault, amelyet a járvány mellett a japán igazságszolgáltatás elől Libanonba menekült Carlos Ghosn ex-vezérigazgató kártékony ténykedése is a szakadék szélére vitt.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.