Alaposan megugrott a dohánytermékek értékesítése a nyári szezonban, június és augusztus között 184,5 milliárd forintot költött a lakosság dohánytermékekre, azaz cigarettára, cigarettadohányra és szivarkára, a legtöbbet, 63,3 milliárdot augusztusban – derült ki az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. által a Világgazdaság érdeklődésére közölt adatokból.
A csúcsot jelentő múlt hónapban több mint 781 millió szál cigarettát füstöltek el a dohányosok, de 428,5 tonna cigarettadohány, illetve csaknem 50 millió szál szivarka is gazdára talált.
Augusztusban 46,2 milliárd forint bevétel folyt be cigaretta értékesítéséből, 15,4 milliárdot hozott a finomra vágott fogyasztási dohány, 1,6 milliárdot a szivarka. Ha csak önmagában a cigarettát vizsgáljuk, a múlt hónapban percenként mintegy 17 500-an gyújtottak rá a statisztika szerint.
Érdeklődésünkre a társaságnál hangsúlyozták: az elmúlt három év forgalmi adatai szerint világosan kirajzolódik az egy adott éven belüli szezonalitás. Eszerint a január–február hagyományosan gyengébb, kimagasló eladások a nyár közepén tapasztalhatók, majd ősszel ismét kicsit visszafogottabb lesz a dohányforgalom Magyarországon. Az év elején az újévi fogadalmak, illetve az ünnepek alatti kiköltekezés hatására csökkenhet erősebben a dohánytermékre költött összeg az ND Nonprofit Zrt. értékelése szerint, az év közepén pedig a turizmus erősödése, a fesztiválszezon és a szabadságolások időszaka emelheti az összes eladás értékét. Az esztendő végén, decemberben az ünnepek és az ahhoz kapcsolódó szabadságolások lehetnek növelő hatással az eladásokra.
A vállalat közlése szerint a szezonális hatások, azaz a kimagasló nyári mennyiségi növekedések leginkább a cigaretta esetében figyelhetők meg, ehhez kisebb mértékben hasonlóságot mutat a szivarka is. A vágott dohány esetében nem látszanak ilyen erős trendek, a piac kiegyensúlyozottan teljesít ebben a szegmensben
– tették hozzá. A cigaretta forgalmi részesedésének csökkenő tendenciája megfordult, már emelkedést mutat, míg a korábban folyamatosan növekvő piaci részesedésű finomra vágott fogyasztási dohány piacvesztése figyelhető meg, a szivarka iránti kereslet pedig állandónak mondható – hívta fel a figyelmet az ND Nonprofit Zrt. A fogyasztói szokások megváltozása a cég szerint főként az árváltozásokra vezethető vissza, hiszen egy árérzékeny piacról beszélhetünk. Általánosságban elmondható a dohánypiacról a fogyasztói árak folyamatos emelkedése, ez a cigaretta esetében alacsonyabb mértékű volt, mint a finomra vágott fogyasztási dohánynál. Időközben megváltoztak a csomagolási és kiszerelési egységek, mindez az európai uniós előírás kötelező érvényű alkalmazásából ered – húzták alá.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.