Az elmúlt években szorosabbra fűzte kapcsolatát a kormány a versenyszféra meghatározó tagjaival, ennek szellemében az elmúlt hét évben 81 piaci szereplővel kötött stratégiai együttműködési megállapodást – derült ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium adataiból.
A sort 2012. július 20-án a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. nyitotta, de még abban az esztendőben partnerségre lépett a kabinettel a Richter Gedeon Nyrt., az Arconic-Köfém (korábban Alcoa) Kft., a Daimler AG, a Magyar Suzuki Zrt., a Hankook Tire Magyarország Kft., a GE Hungary, a Microsoft Magyarország, a Stadler Rail csoport és a Tesco Global Áruházak.
A kezdeti lendület hamar alábbhagyott, de a – 2010 és 2014 közötti – második Orbán-kormány alatt így is negyvennégy megállapodás született. A 2014–2018-as ciklusban harminceggyel bővült a stratégiai partnerek tábora, a tavaly áprilisi országgyűlési választás óta pedig hattal. Legutóbb, március 8-án a Güntner-Tata Hűtőtechnika Kft. lépett be a körbe, az eseményt a cég 8 milliárd forint értékű, 150 munkahelyet teremtő tatai beruházásának bejelentésére időzítették, amelyet az állam 1,5 milliárd forinttal támogat.
A német Güntner csoport hazai leányvállalatának példája a részt vevő cégek és a kormány szándékát is kifejezi: a partnerségre lépő cég nem kap alanyi jogon beruházási támogatást, egyéb kedvezményt vagy mentességet, de tevékenységével segítheti a foglalkoztatás bővítését, elsősorban magas hozzáadott értékű munkahelyek létrehozásával.
A külgazdasági tárca összegzése szerint a már meglévő partnerek több mint 22 ezer új munkahelyet hoztak létre, összesen 180 ezer dolgozót foglalkoztatnak.
Bár a nyolcvanegy partner között akad szolgáltató és pénzügyi cég is, a bő háromnegyedük termelővállalat. Gyakori kritika a stratégiai együttműködésekkel szemben, hogy a magyar tulajdonú cégek helyett főként multinacionális vállalatok jutnak állami forráshoz.
A teljes cikk a csütörtöki Világgazdaságban olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.