Miközben javában zajlanak a tárgyalások a köztisztviselők jövő januári béremelésének mértékéről – a szakszervezet 50 százalékos emelést javasol azoknak, akiknek tíz éve nem nőtt a keresetük, a kormány pedig a központi apparátusban dolgozóknál 25-30 százalékos emeléssel kalkulál –, egyre inkább elkerülhetetlennek látszik a karcsúsítás a közigazgatásban. Tuzson Bence közszolgálatért felelős államtitkár közigazgatási racionalizálásról beszélt a minap, Gulyás Gergely kancelláriaminiszter pedig arról, hogy kevesebb közszolgára van szükség.
A központi, illetve a területi közigazgatásban az év végéig meghatározzák a szükséges létszámot.
Mellesleg a kormány már 2015 decemberében ígéretet tett a karcsúsításra, ám az eddig nem valósult meg. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a közszférában, azaz költségvetési intézményekben 824 ezren (közfoglalkoztatottak nélkül 704 ezren) dolgoztak az idén májusban.
Azt a munkaadói szervezetek sem vitatják, hogy a jórészt közalkalmazotti területet, így a 242 ezres oktatási szférát és a 265 ezer munkavállalót alkalmazó humán egészségügyi, szociális szektort is sújtja a munkaerőhiány, de az inkább köztisztviselőket és kormánytisztviselőket foglalkoztató közigazgatási, védelmi és társadalombiztosítási szegmens 278 ezer munkavállalójában látnak munkaerő-felesleget.
Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára a Világgazdaságnak elmondta: reálisan 100 ezer embert lehetne átcsoportosítani a közszolgálatból a versenyszférába, ami enyhítené az utóbbi mintegy 200 ezer fős létszámhiányát. Hozzáfűzte:
Magyarországon az állam túlfoglalkoztat, ötszintű (települési, járási, megyei, regionális és országos) a közigazgatás, ez nemcsak kifizetett béreket jelent, hanem működési kiadásokat is; ezen bizonyára lehetne karcsúsítani.
A VOSZ szerint a köztisztviselők, a kormánytisztviselők mellett az állami és önkormányzati vállalatok bürokráciáján, igazgatási szintjein is lehetne racionalizálni, észszerűsíteni a humánerőforrás-gazdálkodást, ahogyan a költségvetési szerveknél dolgozó 120 ezer közfoglalkoztatott egy része is átkerülhetne a versenyszférában. Összességében így 1-1,2 millió embert foglalkoztatnak állami forrásokból; a számottevő átcsoportosítással jelentős összeget spórolhatna meg az állam, s fordíthatna hasznos teendőkre, a versenyszférában dolgozók pedig jövedelmet termelnének.
A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke, Rolek Ferenc a múlt héten szintén azt mondta lapunknak, hogy növelni kellene az állam hatékonyságát, például úgy, hogy három-négy éven belül átcsoportosítanának százezer munkavállalót a közszférából a versenyszférába, ez enyhítené a munkaerőhiányt is. Digitális fejlesztésekkel is felszabadulna máshol bevethető humán erőforrás.
A központi és a területi közigazgatásban is van munkaerő-felesleg, ám hatástanulmányok szükségesek ahhoz, hogy kiderüljön, hol, melyik területen, milyen ütemezéssel racionalizálható a létszám, és ne a fűnyíróelv érvényesüljön – mondta a Világgazdaságnak Virovácz Péter, az ING vezető elemzője. Szerinte arról sem szabad elfeledkezni, hogy Győrben vagy Budapesten bizonyára könnyebben tud elhelyezkedni a közigazgatásból kikerülő munkavállaló, mint Szabolcsban vagy Somogy megyében. A megoldások közé tartozik a létszámstop is, amelyet június végén vezetett be a kormány a közigazgatás több szintjén. A digitális ügyintézést, az e-kormányzást is fejleszteni kell, hogy megközelítsük Észtország szintjét. Mivel a közigazgatás hatékonyabbá tétele a versenyképességet erősíti, Virovácz azt várja, hogy a kormány év végére kikristályosodó versenyképességi csomagjában határozza meg a közigazgatási racionalizálás konkrét számait.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.