BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megújult a Barátság I. kőolajvezeték

Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák miniszterelnök felavatta a felújított és kibővített kapacitású Barátság I. kőolajvezetéket, Szlovákiában. A beruházás mintegy 20 milliárd forintba került. Mostantól, szükséghelyzet esetén a teljes magyar és szlovák olajigény kielégíthető a Földközi-tenger felől.

Átadták a felújított és kibővített kapacitású Barátság I. kőolajvezetéket a szlovákiai Tupán. A beruházás 20 milliárd forintba került, a költségeket a Mol Nyrt. és a szlovákiai Transpetrol társaság állta.

A munka a szlovákiai Ipolyság és a magyarországi Százhalombatta között folyt. Mivel a cső éves kapacitása 3,5 millió tonnáról 6 millió tonnára nőtt, lehetővé vált, hogy a Mol csoporthoz tartozó pozsonyi finomító teljes egészében az Adria vezetéken keresztül és Magyarországon át érkező olajat használjon. További lehetőség, hogy az orosz eladók a Barátság I-en és szintén Magyarországon át kőolajat juttassanak Szerbiába és a délszláv térségbe. Ez annak köszönhető, hogy a vezetéken két irányba lehet szállítani az olajat.

A felújítás 10 hónapja alatt korszerűsítéseket hajtottak végre az Adria vezeték magyarországi szakaszán és a hozzá tartozó létesítményeken is. Az Adria kapacitását egyúttal évi 10 millió tonnáról évi 14 millió tonnára emelték. „Ez azt jelenti, hogy Magyarország és Szlovákia teljes olajellátása megoldható a Földközi tenger felől. Más szóval: ha esik, ha fúj, e két országban mindid lesz olaj, sőt, a csehországi finomítók ellátásbiztonsága is javul” – jelentette ki Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzátette, hogy szerencsés lenne, ha az Adria horvátországi szakaszán is sor kerülne a szükséges fejlesztésekre.

Az új Barátság I. vezetéket Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák miniszterelnök avatta fel. A csövet már tegnap feltöltötték olajjal, ma a hivatalos próbaüzem indul, de ez gyakorlatilag már kereskedelmi célú szállításnak is minősül. (Szemben a már tavaly felavatott, de máig üzembe nem helyezett, magyar-szlovák összekötő gázvezetékkel.)

Robert Fico kiemelte, hogy a beruházás észak-déli olajösszeköttetést jelent olyan időkben, amikor a meglévő kelet-nyugati irányú szállításokat észak-déliekre kell cserélni. Mivel a felújított vezetéken két irányba lehet szállítani, ez új tranzitlehetőséget is jelent Szlovákia számára.

Orbán Viktor emlékeztetett, hogy amikor a felújítás elindult, még nem lehetett látni, hogy az orosz-ukrán konfliktus felülírja az eseményeket, és szükségessé teheti az Adria felőli szállítást is. A konfliktus kapcsán leszögezte, hogy Magyarország sziklaszilárd álláspontja az, hogy nem akarunk háborút, békét akarunk.

Kitért arra is, hogy azok az országok lemaradnak a versenyben, amelyek kormányai nem tudnak az iparuk számára olcsó energiát biztosítani. Márpedig Európa egyelőre a rajtvonalnál áll, vitatkozik, ahelyett, hogy lépne.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.