A magyarországi kávéfogyasztás jóval elmarad ugyan a skandináv országokétól, s angol módra az ötórai tea sem terjedt el, mégis mindkét kategória pörög a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint. A Világgazdaság érdeklődésére arról számolt be a piackutató, hogy tavaly augusztus és idén július között 57 milliárd forintos forgalmat generált a kávék bolti eladása. Ez azt jelenti, hogy bár mennyiségben négy százalékkal csökkent, értékben három százalékkal nőtt a termékcsoport értékesítése.
Az ellentétes előjelű változás annak tudható be, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a szemes és a kapszulás kávék. A CBA kommunikációs igazgatója, Fodor Attila is azt emelte ki lapunknak, hogy az élelmiszer-kiskereskedelmen belül a kávé szegmensében bővülés tapasztalható, ami elsősorban a kapszulás termékek 10 százalékos erősödésével magyarázható. Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője hasonló tapasztalatokról számolt be, hangsúlyozva, hogy azért még mindig 40 százalék az őrölt kávé piaci részesedése, 38 az instanté, emellett 14 százalék a kapszulásé és 8 a szemesé. Adorján Abigél, az Auchan kommunikációs menedzsere ismertette: hálózatukban az értékesítés harmadát adja az őrölt kávé, amitől alig maradnak el az instant, illetve kapszulás termékek, az egyre keresettebb szemes kávé pedig az eladások negyedéért felel.
A Nielsen azt is közölte, hogy értékben és mennyiségben 98 százalékban koffeint tartalmazó kávét vásároltak a fogyasztók a vizsgált időszakban. A bolttípusokat tekintve pedig koncentrált piacról beszélhetünk, a forgalom 69 százaléka a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekhez köthető. A teák kiskereskedelmi forgalmáról pedig azt tudatta lapunkkal a piackutató, hogy majdnem elérte a 13 milliárd forintos piaci értéket a kategória, amely mennyiségben 2, értékben 5 százalékos növekedést jelent.
A felmérés szerint a magyar fogyasztók gyümölcsteákra költenek a legtöbbet, ez a szegmens 36 százalékát fedte le. Ezt a CBA sem látja másként, az áruházlánc szerint a gyümölcsteák piaca élénkült meg a leginkább. Az árbevétel 70-80 százaléka pedig ősztől tavaszig realizálódik, de a csúcsidőszak hagyományosan az október–decemberi időszak. A SPAR szerint is jelentősen befolyásolja az éves forgalmat az esztendő vége, míg a kávé 4-5, addig a tea 5-6 százalékos növekedést érhet el, ha a szezon jól alakul. Az Auchan kávé- és teaforgalma az év első nyolc hónapjában 5-10 százalékkal növekedett, hasonló tendenciára számítanak az esztendő hátralévő részében is. Áruházaikban szintén a gyümölcsteák a keresettebbek, népszerűség szerint ezután következnek a fekete-, majd a herba- és gyógyteák, végül a zöld teák.
A piackutató által felmért üzletekben 94 százalékos részesedéssel továbbra is a filteres teáké a főszerep. Míg a kávénál 80, addig a teánál 84 százalékot visznek el az összforgalomból a gyártói márkák. A SPAR közlése szerint az elmúlt időszakban a valódi gyümölcsteák mellett a herbateák és az úgynevezett funkcionális teák értékesítése ugrott meg. A fekete tea eladásai stagnálnak, az ízesített változatainál pedig csökkenés figyelhető meg. A kapszulás teák kiszorulóban vannak, jelentősen csökkent a piacuk, a filteres és a szálas verziók pedig egyaránt növekedést produkáltak. Az elmúlt időszakban, akárcsak más termékkategóriáknál, az ár-érték arány vált a legfontosabb tényezővé a vásárlások alkalmával – tette hozzá Maczelka Márk. Az Auchan szerint az ár fontos szempont a vásárláskor, de egyre többen figyelembe veszik a kényelmi szempontokat is a termékek kiválasztásakor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.