A digitalizációs átalakulás, a benne rejlő lehetőség és az autonóm rendszerek kerültek reflektorfénybe az EIT Digital kilenc európai állomást érintő innovációs roadshow-jának budapesti nyitórendezvényén. “A városok digitális átalakulásának fontos része a robotok és autonóm rendszerek, ahol Európának rá kell kapcsolnia a globális versenyben” – mondta Stéphane Péan, az EIT Digital digitális városokért felelős ágazati vezetője. Hozzátette,
a szervezet és az általa felkarolt cégek e kihívásra keresik a legjobb alternatívákat.
A roadshow-n bemutatkozott a RanMarine, amely a WasteShark névre keresztelt aquadrónjával szerzett nemzetközi ismertséget. A mesterséges intelligencia alapú fejlesztés a vizeket tisztítja meg a hulladéktól, műanyagtól, és a kártékony növényektől is. Néhány forgalmasabb kikötő közelében, például Dubaiban már munkába is állt. A drón napi 16 órán keresztül tisztítja a vizet, miközben adatokat gyűjt a víz mélységéről, hőmérsékletéről, és minőségéről.
Egy másik, szintén ígéretes vállalkozás is bemutatkozott, az AV Living Labs egy önvezető járművek és okos megoldások tesztelésére alkalmas városi modellt hozott létre. A BTC City Ljubljana lehetőséget ad a fejlesztőknek, hogy egy mesterségesen létrehozott környezetben, mégis valós élethelyzetekben tesztelhessék megoldásaikat.
Az esemény egyik legérdekesebb panelbeszélgetésén arról folyt a diskurzus, milyen hatásai lesznek az emberekre az önvezető autók terjedése.
Olyan kérdésekre keresték a választ, amely valójában mindenkiben megfogalmazódott már az önvezető járművekkel kapcsolatban, például mi lesz a vezetés élményével és igényével? Bazsó Gábor, a Totalcar újságírója szerint néhány évtized múlva annyira fog hiányozni a vezetés, mint a ma emberének, hogy lóháton közlekedjen. A környezetünkkel együtt az igényeink is változnak. A városokat teljesen átalakítottuk az autók miatt, járművek köré építettük a környezetünket, és érezzük, hogy ez rossz, mégis ragaszkodunk hozzá.
Nagyon sok autó van az utakon, és sajnos nemcsak ügyes és tapasztalt sofőrök ülnek a volán mögött. A balesetek 94 százalékát a sofőr figyelmetlensége okozza, ennek következtében az önvezető autókkal a balesetek száma is minimálisra redukálható. Minden szerkezet el tud romlani, lehetetlen teljesen nullára csökkenteni a balesetek számát, de sokkal nagyobb biztonságban leszünk az önvezető autókban. A kontrolligényünket pedig nem egyik pillanatról a másikra kell megszüntetni, hanem a járművek fejlődésével párhuzamosan, fokozatosan adjuk át az irányítást a gépeknek. A közeljövőben felértékelődik a biztonság. Ma még elég régimódi paraméterek alapján vásárolunk autót, ami részben azért van, mert a szoftveres megoldások zöme kényelmi funkciót tölt be.
Az önvezető autóknál viszont a szoftver lesz a legfontosabb paraméter mindközül.
Az önvezető járművek a tömegközlekedést is teljesen átalakítják, Vitézy Dávid, a BKK egykori vezetője szerint sokkal többen választják majd a tömegközlekedést, mert jól kiépített hálózatok lesznek, és ezzel a városok is élhetőbbé válnak a csökkenő autóforgalom miatt. Ez azonban csak akkor valósulhat meg, ha valóban praktikus, kényelmes és egyszerűbb lesz a tömegközlekedés, mint az autózás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.