BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mekkora szerepe van a marketingben egy esztétikus csomagolásnak?

Legyen szó kartondobozokról vagy egyéb egy vállalkozás termékeit tartalmazó egységekről fontos, hogy ezek a vevők felé egy ízléses, rendezett összképet sugározzanak. De pontosan mire kell figyelni, milyen marketing szempontokat kell figyelembe venni a csomagolás során?

Milyen az ideális 21. századi csomagolás?

Figyelemfelkeltő, informatív, esztétikus, összhangban van a cég arculatával, megfelel a szabványoknak, védi a terméket a külső behatásoktól, környezettudatos és egyszerű a logisztikája.

Ebből a felsorolásból is láthatjuk, hogy bizony sok szempontnak kell megfelelnie egy mai csomagolásnak, most nézzük meg, hogy az esztétikum milyen kapcsolatban van a többi tényezővel, hogy tudjuk a szép csomagolást a cégünk marketingje szempontjából érvényesíteni?

Ebben az esetben is nagyon lényeges, hogy tudjuk, kit szeretnénk megszólítani a termék csomagolásával! A célcsoportunk naprakész ismeretét nem pótolja a legjobb szándékkal megtervezett csodacsomagolás sem.

Az esztétikus csomagolásnak komoly szerepe lehet a marketingben, eladásban. Természetesen nem mindegy, hogy milyen termékről van szó. A vásárlóban is más az esztétikai elvárás mondjuk egy vízkőoldó, egy dizájn fejhallgató, egy gumicukor vagy egy selyem sál csomagolásával kapcsolatban. És természetesen a termék jellegének azonosításában is fontos, hogy az árucikknek megfelelő csomagolást tervezzünk.

Az élelmiszerek esetében például kifejezetten lényeges marketing faktora van az egyszerre esztétikus és informatív csomagolásnak. Nem véletlenül nevezik a csomagolást “silent salesman”-nek, vagyis a néma kereskedőnek, eladónak. De miért ilyen fontos az esztétikus csomagolás és mit mond el a 21. században egy jól kiválasztott, gondosan megtervezett csomagolás technika? Összeszedtünk néhány szempontot, amit érdemes végiggondolni, mielőtt új csomagolást terveznénk.

Legyen egyszerű és informatív a színhasználat!

A harsány színhasználat első blikkre jó ötletnek tűnik, azonban nem biztos, hogy a megfelelő hatást fogjuk vele elérni. Amikor kiválasztjuk a termék csomagolásának színvilágát, akkor két szempontot érdemes figyelembe vennünk:

- lehetőség szerint minimális színmenmnyiségből keressük ki a megfelelő színkombinációt

- a szín valamilyen módon (szimbolikusan vagy metonimikusan) kapcsolódjon a termékhez, áruljon el valamit a termék tulajdonságáról

Fontos, hogy a leendő vásárlónknak ne csak esztétikai benyomása legyen a termékről, hanem információt is kapjon róla. Vagyis legyen egyszerre esztétikus és informatív a csomagolásunk!

Legyen egyszerre praktikus és esztétikus!

Természetesen az is nagyon fontos, hogy a csomagolás megvédje a termékünket a külső hatásoktól: pl. napsugár, rágcsálók, rovarok, a szállítás során az esetleges sérülésektől, nedvességtől, párától, szennyeződésektől, hőmérséklet ingadozástól.

Ha például több alkatrészt kell elhelyeznünk az adott termék kartondobozában, akkor nem mindegy, hogy milyen kép fogadja a vásárlót a doboz felnyitásakor. Itt is lényeges az esztétikus elrendezés, ugyanakkor törekednünk kell arra is, hogy az arányosan, szépen elrendezett termék csomagolásához ne használjunk aránytalanul sok csomagoló vagy térkitöltő anyagot. Vagyis legyen optimális a termék esztétikai megjelenése!

Fotó: unsplash.com

2021-ben a környezettudatos csomagolás technika legalább annyira fontos, mint az esztétikum. Nézzünk utána, hogy milyen környezetbarát megoldásokkal dolgozhatunk és hívjuk is fel a vásárlóink figyelmét arra, hogy mi nem csak szavakban vagyunk környezetkímélő cég!

Előírásoknak megfelelő, emlékezetes forma

Figyeljünk arra, hogy a csomagolás formája az adott termékre jellemző legyen és az sem mellékes, hogy meg kell felelnie az uniós előírásoknak. A szabványokat, méreteket vegyük figyelembe és gondoljuk át a raktározás, szállítás, anyagmozgatás folyamatait is! Lehet, hogy kipattan a fejünkből egy zseniális csomagolás forma ötlete, azonban ha nem lehet praktikusan raktározni, szállítani, csak magunkkal és a logisztikai partnereinkkel szúrunk ki.

A jól megkülönböztethető szín- és formavilággal elérhetjük, hogy a vásárlónk fejében megmaradjon a termék, és ha választania kell, akkor a mi termékünk képe ugorjon be először, ne a versenytársaké! A potenciális vevőben a csomagolás alapján kialakul egy benyomás az adott termék jellegéről, minőségéről még mielőtt konkrét tapasztalata lenne róla. Mindannyian ismerünk olyan márkát, készítményt, amelyeknek elég megemlíteni a nevét és rögtön a formája, színe jut eszünkbe. Ilyen például a Coca Cola, a Toblerone vagy Zwack Unicum.

Az arculat és a csomagolás kapcsolata

A csomagolásban teljesedhet ki a vállalkozás arculata. Ez különösen a webshopokra igaz! A 21. században a kereskedelem bonyolításának jelentős része átkerült az online térbe, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a cégünkkel kapcsolatos első fizikai benyomás a csomagoláson keresztül éri a vásárlót! Sőt, a csomagolással nemcsak a terméket juttatjuk el a háztartásokba, hanem a cégünkről is üzenünk. Nem mindegy, hogy mit hordoz ez az üzenet.

Lényeges, hogy a csomagolás szín- és szövegvilága összhangban legyen a honlapunk, üzletünk vizualitásával és stílusával. Érdemes olyan arculattal előállni, amit néhány évente egy-két egyszerű változtatással korszerűbbé alakíthatunk. Őrizzük meg a brainstormingokon kiselejtezett B-C terveket, a jövőben jól jöhet még az arculatfrissítésnél!

Ha most kezdjük a vállalkozást

Érdemes a csomagtervezés előtt meghatározni néhány alapirányt. Ha friss vállalkozást indítunk, válaszoljuk meg ezeket a kérdéseket:

Miben más a vállalkozásunk a versenytársakhoz képest? Mi az a versenyelőny, amit ki tudunk használni? Meg tudjuk-e mondani, hogy ki a célcsoportunk, mi jellemzi ezeket az embereket, hogy akarjuk őket megszólítani?

Ha épp újratervezünk

Egy-egy csomag újratervezés előtt pedig a következő kérdéseket érdemes feltenni magunknak:

a. Kellőképpen megragadjuk a vásárló figyelmét a csomagolással?

b. Megkülönbözteti-e a csomagolás a termékünket a versenytársak termékeitől?

c. Újszerű a dizájn? Trendkövető vagy trendteremtő?

d. Mit mond a csomagolás a márkánkról? Ez a mondanivaló összhangban van a cég filozófiájával?

e. Vásárlásra ösztönző a csomagolásunk?

A kiváló termék, az alaposan végiggondolt üzleti terv, és a kiváló kereskedelmi partnerek mellett komoly szerepe lehet a sikeres marketingben az esztétikus, környezettudatos csomagolásnak!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.