BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négy digitális trend, ami átszabja a turisztikai ipart

A változó elvárások a vendégek részéről, az üzemeltetés automatizálása, a sales-marketing tevékenység gyökeres átalakulása és a jogszabályi követelményeknek való megfelelés – négy trend, amelyek jelentős digitális fejlesztést igényelnek a turisztikai iparban működő vállalkozástól.

A gyakorlatban ezek például a szállóvendég telefonjáról intézhető hotelszolgáltatásokat, az élelembiztonsági jelentést készítő okossütőt, az interneten percről percre frissülő szobaárakat, vagy éppen a vendégek digitális azonosítását jelentik. A megvalósításukhoz komoly tervezés, szakmai partner és forrás egyaránt szükséges.

A turisztikai ágazatot érte talán a legnagyobb változás az elmúlt évtizedben, ami szinte minden vonatkozásában a digitalizációhoz köthető. Az online foglalás, az önálló utazásszervezés, a tömegessé váló párnapos olcsó kirándulások, a közösségi média, mint élménymegosztó felület felfutása mind a szektort fűtötte. Az ágazatot telibe találó járvány időszakát a vállalkozások versenyképes része a fejlesztésre használta fel, ami azonban szaktudás és forrásigényes folyamat. A hazai gazdaság teljesítményének kimutatható része is a turisztikai ágazatból származik, így fontossága megkérdőjelezhetetlen a magyar vállalkozások digitális fejlesztését zászlójára tűző Modern Vállalkozások Programjának is.

Bágyi Péter, szállodaigazgató, Hotel Bodrog 
Fotó: Zsolt Szentirmai / MKIK

A fejlesztés szükségessége vállalkozói oldalról is megerősítésre talált. „Elképzelhetetlen, hogy modern digitális megoldások nélkül üzemeljen a hazai és nemzetközi versenyképességét megőrizni kívánó turisztikai vállalkozás” – osztotta meg véleményét Bágyi Péter, a sárospataki Hotel Bodrog wellness-szálloda igazgatója, aki mind a fejlesztési lehetőségek feltérképezéséhez, mind a források bevonásához szakmai partnerként a Modern Vállalkozás Programjának tanácsadóit vette igénybe.

Fotó: EmBaSy

1. trend: a vendégélmény fontosabbá válása

A vendégek igényei a klasszikus szálláshoz köthető tulajdonságokon - mint a szoba felszereltsége, kényelme, vagy éppen az étkezés minősége – jóval túl nőttek mára. A digitalizáció teljesen átszőtte az emberek életét, így a foglalási folyamattól kezdve az eltöltött minőségi pihenőidőig bezárólag jóval több és magasabb színvonalú szolgáltatást várnak el. 

A versenyképes vállalkozások automatizált foglalási rendszerük révén visszaigazolást, programajánlatot, időjárásinformációkat küldenek már a megérkezés előtt a vendégeknek. 

A szálláshelyek komplett elektronikus szórakoztatóközpontot üzemeltetnek, és minden létező szolgáltatást – parkolás, foglalkoztató és szabadidőprogramok, étkezés – online, akár a mobiltelefonról elérhetővé és igényelhetővé, foglalhatóvá tesznek a vendégélménynövelése érdekében. A készpénzhasználat visszaszorítása, a kártyás rendszerek alkalmazása ugyancsak egyre inkább elvárás a szálláshelyek felé.

2. trend: digitalizált üzemeltetés

Minél nagyobb vállalkozásról beszélünk, annál inkább nyilvánvaló a komplex rendszerek igénybevétele, de az ügyfél-nyilvántartás, foglalás, internetes elérhetőség a legkisebb szolgáltató felé is elvárás ma már. 

Az említett hotel esetében például ez már egységes, digitalizált árunyilvántartást és beszállítói partneri, számlakezelést is jelent egyben, de az automatizált folyamatok a papírmentes működés révén a fenntarthatósági célokat is szolgálják. 

A biztonsági kamerarendszerek, vagy éppen a megújuló energiatermelő felszerelés monitorozása és optimalizálása a vendégek számára kevésbé látszó folyamatok. Hasonlóan a felhőalapon működő szoftverekhez, amelyek az üzletfejlesztéshez nélkülözhetetlen adatelemzést is végzik, de az automatizálásával a munkaerőt is tehermentesítik.

3. trend: sales-marketing

A turisztikai marketing esett át a legjelentősebb változáson az összes ágazat közül, ami a marketinget érinti, tulajdonképpen az online foglalás elterjedése önmagában átpozícionálta az egész szektor értékesítési modelljét. Az új cégek, amelyek az ajánlatok gyűjtésére és összehasonlítására jöttek létre, mára átvették a stafétát az utazási irodáktól és a szálláshelyektől, rengeteget tesznek hozzá a foglalási volumenhez.

A versenyképes turisztikai vállalkozások digitális fejlesztésének egyik legnépszerűbb iránya ezért az árazási és foglalási rendszer automatizációja. 

A szoftveres támogatás lehetővé teszi az akár percről percre történő ármódosítást, ami a töltöttség mértékétől, népszerű időszaktól, de akár egyedi eseménytől, vagy akár az időjárástól függően változtatja a kínált árakat az aggregátor oldalakon.

4. trend: jogszabályi előírások változása

A digitalizációban rejlő lehetőségeket a kormányzat is meglátta, ami a turisztikai szektort illeti. 

Számos, a transzparenciát biztosító szabályozás látott napvilágot az elmúlt években: az online számlázás bevezetése, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ informatikai infrastruktúrájának kialakításával a kötelező adatszolgáltatás elindítása, vagy a most szeptembertől kötelező elektronikus okmányolvasók használatának előírása – mindegyik jelentős digitális fejlesztést igénylő szabályozás.

Mennyibe kerülnek a fejlesztések? 

Közepesen időtálló, ugyanakkor költségigényes beruházásról van szó, amikor turisztikai fejlesztésről beszélünk. A hardver és szoftveroldal beszerzése egyaránt költséges, ráadásul – szemléletes példával – többnyire repülés közben kell a gépet megszerelni, ritka a járványhoz hasonló nagy leállás, amikor a forgalom ne érezné meg a váltást. Az említett szálloda léptékében mérve közel tízmillió forintot is elérheti a fejlesztések ára, ami ráadásul egy meglévő rendszer frissítésére, és nem is teljesen új kialakítására vonatkozik. 

Koleszár Péter, vezető IKT tanácsadó
Fotó: Modern Vállalkozások Programja

A Modern Vállalkozások Programjának tanácsadóinak tapasztalata, a tízezret meghaladó projektszám és a háromezernél több informatikai megoldás, amivel a több mint húszezer érdeklődő többségét az elmúlt években a Program a digitális fejlesztésekhez hozzásegítette, mind egy-egy audittal indult. Ennek a független, kötelezettségmentes felmérésnek a birtokában, a díjmentes fejlesztési koncepcióval a zsebükben dönthették el a vállalkozók, hogy milyen irányba indulnak. Ami további pluszt jelent a MVP részéről, hogy kollégáik a források felkutatásában, tehát a finanszírozásban is segítséget tudnak adni a hozzájuk forduló vállalkozásoknak. Koleszár Péter, a Program vezető ITK tanácsadója szerint nem véletlen, hogy számos ügyfelük, köztük a Hotel Bodrog wellness-szálló igazgatója is rendszeresen konzultál a program tanácsadóival az aktuális trendekről. 

A versenyképes turisztikai vállalkozások tulajdonosai folyamatosan figyelemmel kísérik a fejlesztési lehetőségeket, és ami az üzletvitelbe financiálisan beilleszthető, azokhoz a Program segítségével igyekeznek forrást is találni, hogy a megvalósítást még a versenytársak előtt el tudják indítani

 – foglalja össze tapasztalatait a Modern Vállalkozások Programjának vezető tanácsadója.

Október 19-én Digitális-turizmus országos konferenciát rendeznek Balatonfüreden

A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet drámai következményekkel járt a turisztikai iparág valamennyi szereplőjére nézve. A szolgáltatók számos olyan intézkedést vezettek be, melyektől a vendégek biztonságban érezhetik magunkat. Ezek közül jó néhány összefügg a digitalizációval, gondoljunk csak az érintésmentes fizetésre, az érintkezésmentes (online) be- és kijelentkezésre, az okostelefonnal nyitható szállodai szobákra vagy a házhozszállítási rendszer kidolgozására.  

A résztvevők első kézből hallhatnak arról, hogy mit is adott a digitalizáció a vendéglátásnak, és milyen az a turizmusfejlesztés, mely hosszú távon is versenyképes a digitális korban.

Bővebb információ: https://vallalkozzdigitalisan.hu/esemenyek/esemeny.html?cid=871

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.