A zöldövezeti, jó elhelyezkedésű és kis rezsijű, korszerű lakások felértékelődését tükrözi a magyar lakáspiacon a belga Atenor csoport friss piackutatása, amelyben az új és használt lakás választása melletti érveket, illetve az ingatlanvásárlás legmeghatározóbb tényezőit mérték fel. A több mint félezer fő körében végzett kutatás apropóját a XI. kerületi Kánai-tó partján épülő 900 lakásos LAKE11 Home & Park lakópark adja, amelynek kivitelezése a megváltozott piaci viszonyok közepette is tervszerűen, lendületesen halad. Olyannyira, hogy a 11 hónappal ezelőtt tartott alapkőletétel után májusban elérték a kivitelezők az első ütem épületeinek legmagasabb pontját, 2024 második felében pedig már a lakások átadása következhet.
Mindeközben tagadhatatlan, hogy a lakáspiaci kereslet csökkenése az új lakások szegmensében is érezhető, aminek hatására – a legújabb ágazati jelentések tanúsága szerint – idén már nem indultak új projektek. Az Atenor Hungary Kft. azonban nem fékezett, mert a Kánai-tó menti új lakások a megváltozott piaci körülmények ellenére, sőt, éppen azok miatt egyre piacképesebbek.
A friss vásárlói motivációkutatásból kiderült, hogy a rezsikérdés sokkal nagyobb jelentőségű az idősebbek körében, akik már reálisan számolhatnak fix bevételekkel. Mindenekelőtt az 55 év felettiek és még nagyobb arányban a legidősebb korcsoport, a 65 felettiek tudatosak, akik a nyugdíjaskor pénzügyi mozgásteréhez alakítva igyekeznek minimalizálni a várható lakásfenntartási költségeiket.
A felmérésben több mint 65 százalékban nők vettek részt, a teljes válaszadói csoport 58 százalékát 55 év feletti potenciális vásárlók, 34 százalékban 65 éves vagy annál is idősebbek alkották.
Összességében elmondható, hogy az energiatakarékos, fenntartható lakóépületek stabil vásárlói körét adhatják a jövőben a korábbi életterüket racionalizálni igyekvő 55 év felettiek, akik már nem nevelnek gyereket, ezért szívesen költöznek a jelenleginél kisebb lakásba is. Az új épületek mellett szóló érv, hogy azok felújítására és korszerűsítésére sem kell hosszú ideig költeni, így nemcsak a jelenlegi, hanem a jövőbeli kiadások is jóval mérsékeltebbek, mint a használt lakások nagy többségében.
A kötelezőnél jóval magasabb, AA energetikai besorolású, gáz nélkül üzemelő, 100 százalékban geotermikus energiát használó hőszivattyúkkal fűtött és hűtött lakásokat választók számára ezek a jól kalkulálható szempontok adott esetben felülírják még a vételárat is. A belga ingatlanfejlesztő kutatása szerint ugyanis a használt lakás mellett elsősorban a vételár a döntő, az új épületek energiahatékonysága és a jól tervezett környezet viszont növekvő jelentőségű, és egyre többek számára elsődleges érv.
A lakásvásárlásban a rezsi és az ár mellett mind az új, mind a használt lakások esetében a legfontosabb döntési szempontok között szerepel most a szűkebb-tágabb környezet (19 százalék), az elhelyezkedés, a közlekedés, a jó infrastruktúra (37 százalék).* Az aktív korúak és a gyereket nevelők számára az óvodák, iskolák, munkahelyek közelsége a fontos, és valamennyi korosztály számára a bevásárlási, szórakozási lehetőségek, de mindenekelőtt a minél zöldebb, barátságosabb, élhetőbb, egészségesebb lokáció – derül ki a felméréséből.
A bérbeadhatóság és az értékállóság kérdése a fentiekkel szoros összefüggésben ugyancsak a top döntési szempontok közé iratkozott fel, jelezve, hogy az ingatlanvásárlás befektetési kérdés is. Bár a befektetők aránya a szűkülő lakáspiacon egyre jelentősebb, a vevők többsége még most is saját részre vásárol, vagyis élhető, kellemes otthont keres. Ennek megfelelően az egyik legfontosabb döntést befolyásoló tényező a lakás és a környék hangulata (10 százalék), hogy el tudja magát ott képzelni a vásárló mint leendő lakó. Érdekes, hogy ez még a fizetési ütemezésnél is fontosabb a többség számára, bár a részletfizetés szabályai is elöl szerepelnek a sorban.
Az Atenor rendhagyó módon nem 20 százalékos, hanem mindössze 10 százalékos első részletfizetéssel vitte piacra a LAKE11 projektet, amivel a vásárlói bizalom erősítéséhez is hozzájárul. A tőkeerős belga cég a magyar lakáspiacon a LAKE11 lakóparkkal teszi le névjegyét, a budapesti irodapiacon már számos sikeres projektet vitt véghez, a lakáspiacon pedig világszerte több ezer lakás fejlesztéséről ismert.
* A kutatásban több szempontot is meg lehetett jelölni egyszerre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.