Világszerte törekvése a felsőoktatási intézményeknek, hogy több nőt vonjanak be a természettudományos, műszaki, matematikai és informatikai (összefoglaló néven STEM) képzésekbe. Nincs ez másként a győri Széchenyi Egyetemen sem, ahol a Tehetséges STEM-lányok a Széchenyi Egyetemen című program a 7–12. osztályos lányok között népszerűsíti a természettudományos és informatikai területeket. Szükség van rá, hiszen ezeken a területeken diplomázóknak európai viszonylatban is csak a harmada nő, és az európai vállalatok műszaki munkaköreinek is csak 22 százalékát töltik be nők.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Tehetség Program „STEMpont” komplex pályaorientációs és tehetséggondozó programjának megvalósítása keretében a Széchenyi Egyetem Apáczai kara a most lezárult pályázatban élménypedagógiai eszközökkel igyekezett a STEM-képzések felé irányítani a pályaválasztás előtt álló diákokat. Az egy éven át tartó projekt annyira népszerű volt, hogy több mint ezer diák vett részt a pályaorientációs programokon, ezen belül csak a robotikafoglalkozásokon az eredetileg meghirdetett nyolcvan helyre kétszázan jelentkeztek. Ezek között szerepelt több tanulmányi kirándulás az egyetem tudományos laborjaiba, melyeken a drónok felhasználásával, a járműfejlesztés kulisszatitkaival és az űrtávközlés rejtelmeivel ismerkedhettek meg a részt vevő lányok. Fenntarthatósági projektversenyeket is hirdettek, erre a műszaki megoldások és a fenntarthatóság ötvözésével készült pályaműveket vártak az általános és középiskolás csapatoktól. Hulladékok felhasználásával készült robotok, használt szövetekből varrt táskák – fantasztikus ötletek és pályaművek születtek, melyeket rövidfilmeken is bemutattak a versenyzők. A robotikaképzés végén pedig mikrotanúsítványt is átvehettek a résztvevők, amit az egyetemi jelentkezésükkor kamatoztathatnak – ismertette Boros Norbert programvezető.
Petzné dr. Tóth Szilvia dékánhelyettes, projektmenedzser elmondta, hogy a mérnöki-műszaki pályaorientáció a Széchenyi Egyetem alapvető törekvései közé tartozik. Ez megjelenik például a campuson működő Mobilis Interaktív Élményközpont tevékenységében és a havonta megrendezett mérnöki témanapokon, ahol fiatal, sikeres mérnökök mutatják be szakmai karrierútjukat. A dékánhelyettes szerint annak ellenére, hogy a természettudományi és műszaki területeket még mindig a férfiak dominálják, számos szempont motiválhatja a lányokat abban, hogy a STEM-pályákon próbálják ki magukat. A karrierlehetőség és a pénzügyi lehetőségek mellett ilyen a rugalmas munkavégzés lehetősége, a munka és a család egyensúlyának ígérete.
„Bár lassan változik a helyzet, a sztereotípiák és a berögzült társadalmi normák még mindig megnehezítik, hogy a tehetséges lányok műszaki vagy természettudományos pályán teljesedhessenek ki. Ugyan a képességeket illetően nincs különbség a nemek között, gyakran az önbizalomhiány tartja vissza a lányokat, sokszor alulértékelik magukat, és a legtöbbjük nem találkozik inspiráló női példaképekkel sem. Ha azonban olyan családban vagy szűkebb környezetben nőnek fel, ahol a fenti területek természetesek, nagyobb eséllyel választják a STEM-pályákat” – mondja Petzné dr. Tóth Szilvia. Erre ő az egyik legjobb példa, gépészmérnök édesapja egy cseppet sem ütközött meg azon, hogy matematika–fizika szakos tanár lett. A szakember tapasztalatai szerint az érdeklődés megvan a lányokban is az érintett területek iránt, a most lezárult projekt robotikai programjait is ugyanolyan lelkesen fogadták, mint a fiúk.
Az Apáczai kar kiemelten kezeli a fiatalok pályaorientációját, hiszen a közösségszervezés BA, valamint az emberi erőforrás tanácsadó MA szakon több kurzuson is tanulják a hallgatók a professzionális életpálya-tanácsadási módszereket. A kar munkatársai az oktatási és pályaszocializációs tevékenységükön túlmenően aktívan részt vesznek az egyetem pályaorientációs roadshow-programjain is, amelyeken kiemelten felhívják a diákok figyelmét a STEM-területek munkaerőpiaci és karrierépítési lehetőségeire – emelte ki dr. Pongrácz Attila, a kar dékánja.
Abban, hogy egyre több lány válasszon műszaki vagy természettudományos pályát, nagy felelőssége van az Apáczai karon végző pedagógusoknak, ők lesznek ugyanis azok, akik felkelthetik és táplálhatják a lányok érdeklődését. A kar a pedagógusképzés során az élménypedagógiai módszereit is átadja a hallgatóknak, olyan különleges eszközök segítségével, mint például az oktatás számos területén bevethető Lego-robotok, és hamarosan egy speciális STEM-termet is kialakítanak. „Sokat számít, hogy milyen körülmények között, milyen környezetben találkoznak a diákok a STEM-tárgyakkal, az oktatás felelőssége, hogy sikerül-e fenntartani a lányok kíváncsiságát” – mondja dr. Lampert Bálint, a program szakmai vezetője.
A program az NTP-STEM-23 „STEMpont” komplex pályaorientációs és tehetséggondozó program megvalósítása keretében valósult meg. Pályázati azonosító: NTP-STEM-23-0018
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.