A 320 milliárd forintos beruházás kezdetben mintegy ezer munkahelyet teremt Debrecenben, márpedig, ahova emberek özönlenek, ott előbb-utóbb az ingatlanok is középpontba kerülnek. Nem volt ez másként Bács-Kiskun megyében sem, ahol a kecskeméti Mercedes gyár turbózta fel az állóvizet. A lakáspiacon 2016 második negyedévétől kezdve a 283 ezer forint/négyzetméteres ár egy év leforgása alatt 320 ezer forint/négyzetméterre emelkedett. Mivel a közelmúltban további bővítést jelentettek be, az árak emiatt is emelkedni fognak, várhatóan legalább ilyen mértékben a következő pár évben – figyelmeztet közleményében az Otthontérkép.
Kecskemét
Tíz évvel ezelőtt mindenki építkezni akart vagy lakást, telket venni a városban, mondván: a németek majd tömegesen fognak Kecskemétre költözni és sok magyar is letelepszik. A válság azonban leállította tervezéseket, azok leporolására 7-8 évet kellett várni. Az ottani autógyár mérnökei és szakmunkásai azonban először a bérlakáspiacon jelentek meg.
Egy körülbelül 80-100 négyzetméteres lakásért havonta 240-280 ezer forintot fizettek. A felsővezetőket és családtagjaikat egy 25-30 házból álló kis lakóparkban helyezték el.
A Mercedes városában jelenleg a mintegy 100-130 négyzetméteres, új építésű családi házakért 370-450 ezer forintot kérnek négyzetméterenként.
A hasonló nagyságú, 6-10 éves, viszonylag korszerűnek mondhatók esetében nagyobb a szórás, ott 300-400 ezer forint az átlagár négyzetméterenként.
Győr
Az Audi gyár hasonló fellendülést váltott ki, folyamatos fejlesztéseivel, bővüléseivel a mai napig jelentős hatással van a megye lakásáraira és a vidéki városok között az élre lökte Győrt az árak tekintetében.
2016 elejétől 2018 elejéig, azaz összesen két év alatt 65 ezer forinttal növekedtek a négyzetméterárak arrafelé.
Érdemes kicsit visszanézni, egészen a válságig: Győrben a válság miatt csak pár száz lakás készült el az ötezer lakásosra tervezett első nagy lakóparkból. A bukás miatt sok kisebb helyi vállalkozó beérte a 10-20 lakásos társasházakkal. Számottevően megélénkült viszont a bérlakás piac, szinte minden érintett abban reménykedik, hogy a bővülő autógyárban és a beszállítói körnél dolgozók ismét megdobják a keresletet és sikerül hosszabb távra bérbe adni az otthonokat – áll a közleményben.
Az Otthontérkép megjegyzi, hogy az árnövekedésben az általános ingatlan bumm is megmutatkozik, mégis az autógyárak hatása elvitathatatlan.
A két példából kiindulva nagyjából 20-30 százalékos áremelkedés prognosztizálható Debrecenben is, ahol jelenleg az újszerű lakások árai 340 ezer forint körül mozognak négyzetméterenként.
Ahogyan az ismert, gyárat épít a BMW német autógyártó vállalat Debrecenben, amit Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be kedden. A tárcavezető elmondta, a város melletti 400 hektáros területen a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állítanak elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat. A gyár kapacitása évente 150 ezer autó gyártására elegendő – közölte a miniszter, hangsúlyozva, a beruházás értéke meghaladja az egymilliárd eurót, és már az elején több mint ezer munkahely jön létre.
Habár a lakásfejlesztések csillaga éppen a parkoló pálya felé halad, egy ilyen lehetőséget biztosan senki nem szeretne majd elszalasztani. Nem volt ez másként a két referencia megyében sem, ahol az autógyárak igencsak ösztönzőleg hatottak az ingatlanfejlesztőkre. Győrben például jelenleg 3, Kecskeméten pedig 2 nagyobb beruházás is zajlik. Debrecenben az egy átadott és két épülő mellett vélhetően még egy, közepes méretű lakóparki beruházás kezdődhet. Ám mivel valószínű, hogy a munkaerő egy jelentős része külföldről érkezik, a dolgozók közül sokan inkább a bérlakás piacon fognak megjelenni.
Az autógyár megjelenése ugyanakkor hatással lesz az ipari ingatlanok, területek piacára is, az ilyen beruházásoknak ugyanis óriási a területigénye. Éppen ezért a legtöbb esetben már a bevásárláskor nagyobb területre teszik rá a kezüket a beruházók, mint amire szükség lehet, amivel egy esetleges bővülés sem okozhat problémát.
Ez történt a Mercedes esetében, a német vállalat gyakorlatilag ingatlangazdálkodó is lett, hiszen több beszállítónak is talált bérleményt a gyárhoz közeli saját területén.
További előnye származhat Debrecennek abból, hogy az autógyár betelepülése infrastrukturális fejlesztéseket von maga után. Így számítani lehet az autóutak fejlesztésére és a kiskereskedelem megélénkülésére is. Az ide érkező szakemberek ugyanis családjaikkal együtt költöznek majd a városba, vásárolni, ruházkodni szeretnének, a gyerekeket pedig iskolákba akarják majd járatni.
Jelentős verseny volt az országok és a városok között a BMW-beruházásért, Debrecennek és a régiónak kiemelkedő lehetőséget teremt az egymilliárd eurót meghaladó modern autógyári fejlesztés megvalósulása – mondta Ésik Róbert, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) elnöke szerdán a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Hozzátette, fontos szempont volt a beruházók számára, a hazai a beszállítói hálózat fejlettsége, hiszen a BMW 1,4 milliárd euró értékben vásárolt Magyarországról terméket, szolgáltatásokat, ez mintegy 90 magyar beszállítót jelent, akiknek a köre tovább bővül majd. A terület előkészítése ugyanakkor komoly feladat lesz, a tervek szerint a BMW a jövő év második felében veszi birtokba a területet. A BMW honlapján magyar aloldal jelent meg, ahol a Debrecenben épülő gyárról lehet információhoz jutni, és fogadják az érdeklődéseket – tette hozzá a HIPA elnöke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.