Amíg 2014-ben a közvetítők által eladott ingatlanok aránya 60 százalék feletti volt a magyar piacon, addig 2018-ban már majdnem a felére csökkent. Ennek oka, hogy a hazai irodák szinte egyáltalán nem követik le a fejlett piacokon már működő trendeket, aminek az lehet a következménye, hogy 5 éven belül a közvetítők által eladott ingatlanok aránya 10 százalék alá eshet – figyelmeztet közleményében a Házbank. Kövesdi Marcell, a cég tulajdonos-ügyvezető igazgatója a probléma gyökerét a szakmai képzés hiányosságaiban látja, amelynek következtében
a magyar ingatlanirodák többsége továbbra is a személytelen közvetítésben látja a szerepét, a minél hamarabbi értékesítésre törekedve az eladási ár maximalizálása helyett, miközben az előbbi funkciókat az internet már jobban ellátja, mint ők.
A szakember szerint a hazai ingatlanközvetítői oktatások nagy része – az OKJ-s oktatáson kívül – az irodák pár napos vagy egy hetes tanfolyamán történik, de a funkcionális és gyakorlati képzés helyett a lexikális tudást erősítik. Ez pedig nagyban eltér a nyugati országok oktatási módszerétől, ahol az értékesítő személyére és kompetenciáira helyezik a hangsúlyt.
A közlemény kitér rá, hogy hazánkban jelenleg mintegy 3 ezer ingatlanközvetítő iroda működik, amelyekben 8 ezer értékesítő dolgozik. Az ingatlanirodák száma ugyanakkor évek óta nem változik, sőt egyre csak szűkül, és az átlagos bevétel sem mozdul el.
A csökkenő piaci részesedés miatt kieső szereplőket azok pótolják, akik kellő felkészültség nélkül nyitnak irodát a „dübörgő ingatlanpiacon”
– világított rá a szakértő, akinek becslése szerint az elmúlt évben 10 induló iroda közül négy fél éven belül be is zárt. A hazai irodák szerepe és súlya ráadásul folyamatosan csökken, miközben például Franciaországban az ingatlanok 80 százalékát, az Egyesült Államokban pedig 90 százalékát ők értékesítik. De a magyarhoz hasonló piacokon is jobb a helyzet, így Csehországban az irodák jutaléka 3-6 százalék körül mozog, és ők értékesítik a helyi ingatlanok 70 százalékát. Ausztriában ugyanez az arány 80 százalék feletti, a jutalék pedig 4-6 százalék közötti.
Kövesdi Marcell a szakma túlélését a képzésfejlesztésben látja, véleménye szerint a közeljövőben négy területen kellene előrelépni:
Kövesdi Marcell végül kifejtette: a közösségi média hatalmas lehetőségeket rejt az ingatlanközvetítők számára, használatával ugyanis jelentősen javítható a személyes kapcsolattartás és a bizalom kiépítése. Ezt a lehetőséget ugyanakkor a magyar irodák 95 százaléka még nem aknázta ki, miközben a fejlett országokban ez az alapja az értékesítésnek.
A magyar ingatlanosok 5 százaléka csupán arra használja a közösségi médiát, hogy ingatlanokat tesz fel a felületre, ahelyett, hogy a kapcsolat- és a bizalomépítés elsődleges felületeként tekintene rá.
A lehetőség viszont adott lenne, mivel Magyarországon több mint 5 millió aktív felhasználója van a közösségi médiának. Használta pedig arra is jó, hogy az ingatlanos megőrizze a személyes kapcsolatot az ügyféllel, a korábbi eladókkal és vevőkkel, és így újabb megbízásokat szerezzen a már kiépült bizalom alapján – fűzte hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.