Az előző negyedévhez képest romlottak a lakáspiaci cégek várakozásai – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Masterplat Nyrt. közös, áprilisi felméréséből.
A kilátásokat összesítő lakáspiaci index értéke országosan mínusz 8,6, a fővárosban mínusz 8; mindkettő 2015-ben volt csak alacsonyabb a mostaninál.
Országosan a megkérdezettek 75 százaléka számít az árak csökkenésére, míg drágulásra csupán 1 százalékuk. A fővárosban kissé kedvezőbb a helyzet, de ott is csak 2 százalék vár emelkedést, visszaesést ugyanakkor 69 százalék. A csökkenés is kissé eltérő ütemű lehet régiónként. Mértéke Budapesten átlagosan 9-10 százalék, vidéken viszont a 13 százalékot is elérheti a következő egy évben – írták.
A kilátások a pesti belvárosra és a főváros budai oldalára a legkedvezőbbek, a válaszok alapján itt még viszonylag enyhe a visszaesés.
Vidéken a nyugat-magyarországi családi házak jelentik az egyetlen kivételt a kilátások jelentős mértékű romlása alól, míg az ingatlanok típusaiból az új építésű lakás az egyetlen, amelynél az egész országban egységesen 5 százalék körüli áresés várható. A kilátások összesítése alapján az elemzés a forgalom erőteljes csökkenését valószínűsíti.
A folyamat a bérleti díjakat hasonló mértékben érintheti a várakozások szerint. A megkérdezettek négyötöde számít csökkenésre a következő egy évben. A díjak mérséklődése mindenütt meghaladhatja a 10 százalékot – derül ki a válaszokból.
A felmérés kiemeli a járvány hatását a visszaesésben, de hangsúlyozták, hogy a lakáspiac felfutása már a koronavírus előtt megtorpant. Az állampapírok már kevésbé vonzóak, és a válság is felértékeli az ingatlant mint befektetést, de a lakosság óvatosabb lett, sokan tartalékolnak a munkahelyek megszűnése miatt.
A GKI negyedévente összesíti az ingatlanokkal foglalkozó fejlesztő, forgalmazó, tanácsadó, üzemeltető cégek, és a lakosság várakozásait. A felmérést január óta a Masterplast Nyrt. támogatásával készítik. A szerdán közölt adatok 118 cég válaszain alapulnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.