BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biztonságosabbá tették az online vásárlást

Az elmúlt évek fogyasztóvédelmi ellenőrzései 54-ről 15 százalékra szorították vissza az e-kereskedelemben tapasztalt jogsértések arányát. A kedvező változás az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmét szigorító törvénymódosításnak is köszönhető az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerint.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) IT Laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság több mint 1500 webáruházat vizsgált az elmúlt másfél évben. A tapasztalatok szerint továbbra sem jellemző az e-kereskedelemben kirívó jogsértés, ami az ellenőrzések mellett az Országgyűlés által elfogadott szigorú törvénymódosításnak is köszönhető a szaktárca közleménye szerint.

A módosítást követően a fogyasztóvédelmi hatóság továbbra is figyelmezteti a jogsértő vállalkozást, azonban ha az ismételt ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy a webáruház ugyanazt a jogsértést követi el,

a korábbihoz képest magasabb, 200 ezer és 2 millió forint közötti bírságot szab ki.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte:

2017 óta a fogyasztóvédelmi ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll. Az elmúlt két év egyértelműen bebizonyította, hogy folyamatos jelenléttel és visszatartó erővel bíró szankciókkal komoly javulást lehet elérni az online kereskedelem fogyasztóvédelme terén. A rendszeres ellenőrzések a vásárlók mellett a tisztességes vállalkozásokat is védik.

Az ellenőrzésen megbukott e-kereskedelmi vállalkozások tipikus hiányossága a 14 napos elálláshoz kötődő részletes tájékoztatás elmaradása. Sok esetben az elállási jog gyakorlását szabálytalanul többletfeltételekhez, például az eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez kötik.

Fotó: Shutterstock

Problémák merülnek fel az elérhetőségi adatok közlésével is, ami azért fontos, mert a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem garantálja, hogy hazai webáruházból vásárolunk. A tapasztalatok alapján a termék kiszállításáról szóló határidő gyakran megtévesztő, a cégek nem tudják tartani a rendeléskor vállalt ígéretet.

2018-ban külön ellenőrzéssorozat indult a „csodát ígérő” termékeket forgalmazó honlapokkal szemben,

amelyek megtévesztő módon gyors gyógyulást, fiatalodást vagy néhány nap alatti nyelvtanulást ígérnek. Az ilyen honlapok a legtöbb esetben az e-kereskedelemre vonatkozó jogszabályi követelményeknek sem felelnek meg.

Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segíti a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapon elérhető adatbázis. Az online felület az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat, és így fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik.

Az uniós tagállamokban bejegyzett webáruházakból való vásárlás során felmerült problémák esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ nyújt érdemi és ingyenes segítséget.

A minisztérium és a fogyasztóvédelmi hatóság aktív jelenléttel és rendszeres ellenőrzésekkel járul hozzá a magyar családok, vásárlók jogainak megóvásához, érdekeinek védelméhez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.