Majdnem háromezer új motorkerékpárt helyeztek forgalomba 2018-ban Magyarországon, 30,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban – derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) statisztikai adataiból. Ez mindenképpen figyelemre méltó teljesítmény, hiszen a szervezet adatai szerint az elmúlt években nem tudott kiugró növekedést elérni a válság óta igen alacsony fordulatszámon működő piac:
az eladott új motorok száma a 2010-től 2017-ig tartó időszakban rendre 1800 és 2300 között mozgott, ami semmiképpen sem nevezhető elfogadható volumennek.
A bő 30 százalékos növekedés viszont a jelek szerint csak a darabszámra igaz, a forgalomra nem, hiszen az MGE adatai szerint a kisebb – így olcsóbb – kategóriák húzták tavaly a növekedést. A statisztikák szerint a legfeljebb 125 köbcentiméteres lökettérfogatú motorokból a 2017-es 326 után tavaly 510-et értékesítettek a kereskedők, ez 56,4 százalékos emelkedés. Az átlagnál nagyobb, több mint 42 százalékos ütemben bővült a 125 és 500 köbcenti közötti kétkerekűek eladott mennyisége is: ezekből 735-öt toltak ki a kereskedések kapuin 2018-ban. Az ötszáz köbcenti fölötti kategóriánál viszont már csak 20,6 százalékos darabszám-növekedést regisztrált a szervezet, ez 1741 eladott jármű.
Persze a nem egészen háromezer eladott motor sem az a mennyiség, amellyel a hazai kereskedők elégedettek lehetnének, még ha jóval több is a múlt évinél: a válságot megelőzően, 2006-ban és 2007-ben 9,8 ezer, illetve csaknem kilencezer új motort adtak el a magyarországi piaci szereplők. (Igaz, az akkori számokban a devizában, sokszor minimális saját erő mellett nyújtott finanszírozás is szerepet játszott, és sokan vásároltak olyan gépeket, amelyeket ténylegesen nem engedhettek volna meg maguknak.) A magyar piac viszonylag szerény méretét jól illusztrálják az európai gyártók ágazati szövetségének adatai is:
ezek szerint 2018 első kilenc hónapjában 830,7 ezer új motort helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ez 8,2 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál.
A legnagyobb piac – nem meglepő módon – Olaszország, ahol kilenc hónap alatt 186,5 ezer új motor kapott forgalmi engedélyt.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.