Lezárult a november 5-én kezdődött bértárgyalási folyamat az OBI vezetése és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) között – tájékoztatta a Világgazdaságot Karsai Zoltán, a KASZ elnöke. Kifejtette, hogy a mindkét fél számára elfogadható megállapodásig hosszú és rögös út vezetett, de a felek az egyeztetés folyamán kölcsönösen nyitottak voltak meghallgatni egymás érvelését. Karsai kiemelte, hogy mindkét fél őszintén és nyíltan kommunikált a tárgyalások során.
Szakszervezeti oldalról öröm olyan munkáltatóval tárgyalni, aki nemcsak hallja, de érti is a munkavállalók hangját. Összességében elmondható, hogy jó megállapodást sikerült kötnünk, amellyel véleményünk szerint valamennyi áruházi munkavállaló elégedett lesz
– tette hozzá a KASZ első embere.
Az eredeti vállalati ajánlathoz képest végül 4 százalékkal magasabb emelésben sikerült megállapodniuk a feleknek, és az már most biztosan kijelenthető, hogy az OBI munkavállalóinak minimális béremelése több ezer forinttal meghaladja majd a szakmai bérminimum 2020-ra várható nominális emelkedését. Karsai Zoltán szerint ez a megállapítás akkor is igaz lesz, ha megvalósul a szakszervezeti szándék, és a szakmai bérminimum a hatályos 15 600 helyett 19 500 forinttal emelkedik jövőre. Bár a KASZ elnöke erről nem számolt be,
a Világgazdaság információi szerint a megállapodás két számjegyű növekedést eredményez a bérekben, így elképzelhető, hogy a mérték az eredeti 6 helyett 10 százalékra kúszott fel az egyeztetések során.
Az OBI – és a KASZ – vélhetően azért nem közölt konkrétumokat, mert a nagy rivális Praktikernél még csak ezután kezdődnek a bértárgyalások, márpedig a két lánc között különösen éles a verseny a dolgozókért. A mintegy 175 milliárd forintos hazai barkácspiac meglehetősen koncentrált, és a szegmens növekedését éppen az OBI és a Praktiker rivalizálása határozza meg, ketten együtt a teljes értékesítés több mint 80 százalékáért felelnek.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.