A járványvédelmi zárlat miatt az előző évihez képest 2 milliárd euróval kevesebb forgalmat bonyolított az osztrák kiskereskedelem március-áprilisban – közölte a WKO (Wirtschaftskammer Österreich) gazdasági kamara kereskedelmi tagozatának távozó elnöke, Peter Buchmüller keddi bécsi sajtóértekezletén.
Az élelmiszerüzletek kivételével, ahol emelkedett a forgalom, drámai helyzetbe kerültek a kiskereskedelmi üzletek.
A krízis mély sebeket hagyott maga mögött. Vállalatokat fogunk elveszíteni
– mondta Buchmüller.
Áprilisban a kiskereskedelmi üzletek forgalma 20 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Az alapellátást leszámítva a forgalom 46,2 százalékkal esett vissza.
Az élelmiszerüzleteknél viszont 12,6 százalékkal nőtt a forgalom áprilisban. Az éttermek ellátására szakosodott üzleteknél azonban itt is fogalomcsökkenés következett be, esetenként drasztikus mértékű.
Az építőanyag és barkácsfelszerelési üzleteknél mindössze 10 százalékos volt a forgalomcsökkenés. A sportfelszerelés, óra-ékszer, cipő és bőráru, bútor, valamint ruházati üzletek forgalma viszont 50-70 százalékkal esett vissza áprilisban.
Májusban már valamelyest javult a helyzet. Az alapellátás nélkül a kiskereskedelmi forgalom 3,9 százalékkal nőtt.
Az üzletekkel ellentétben az online kiskereskedelmi forgalom március-áprilisban az előző évinek a duplájára, 1,2 milliárd euróra bővült, a teljes kiskereskedelmi forgalom 10 százalékára.
Áprilisban a növekedés 150 százalékos volt.
A forgalom kiszolgálása érdekében számos új kiskereskedelmi értékesítési portál is létrejött. „Kifizetődőnek bizonyult a felkészülés a digitalizációra” – mutatott rá Iris Thalbauer, a kamarák kereskedelmi tagozatának ügyvezetője.
Ausztria a kiskereskedelmi forgalom áprilisi 20 százalékos csökkenésével nagyjából az európai középmezőnybe tartozik, az uniós átlag ugyanis 18 százalék volt.
A kevésbé szigorú korlátozásokat alkalmazó országokban kisebb mértékben esett vissza a kiskereskedelmi forgalom.
Finnországban 0,7 százalékkal, Svédországban 3,4 százalékkal, Hollandiában 5,8 százalékkal,
Németországban pedig 9 százalékkal. A járvány által súlyosabban érintett országokban, Olaszországban, Spanyolországban és
Franciaországban viszont 30 százalék körüli volt a forgalomcsökkenés.
A kiskereskedelmi cégek működési területük függvényében eltérő kilátásokkal tekinthetnek a következő hónapokra, az összkép azonban egyáltalán nem rózsás. A KMU Forschung Austria felmérése szerint ugyanis a kiskereskedelmi cégek 55 százaléka egyáltalán nem várja a helyzet javulását, 28 százalékuk pedig egyenesen további romlásra számít. Mindössze 17 százalék számít pozitív fordulatra.
Wolfgang Ziniel, a piackutató cég szakértője szerint a nehéz helyzetbe került kiskereskedelmi cégek előtti igazából 2020 vége és 2021 eleje felé mutatkoznak majd meg a tényleges kihívások.
A KMU Forschung Austria a 2019-es évet pozitív működési eredménnyel záró 5 ezer kiskereskedelmi cég mérlegét megvizsgálva arra a megállapításra jutott, hogy az 2019-es forgalom 78 százalékánál húzódik a nullszaldó elérésének a mediánja.
Azaz a cégek fele ebben az esetben veszteséges, fele nyereséges lehet. A krízis során elszenvedett forgalomcsökkenés és a meglehetősen borús kilátások függvényében azonban nem sok esély van a tavaly forgalom 78 százalékának az elérésére. A vállalkozások 38 százalékának a piackutató cég szerint erre semmi esélye nincsen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.