A tavalyi év meglehetősen nehéz volt a luxuspiac szereplői számára is, a koronavírus-járvány okozta válság következményei a luxusórák területét sem kerülték el. A Svájci Óraipari Szövetség (Federation of the Swiss Watch Industry) adatai szerint
a svájci órák exportja csaknem 22 százalékkal esett vissza 2020-ban az előző évről, ez darabszámban 13,7 millió órát jelentett, ami 33,3 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben.
Ennek ellenére a luxusórák piaca ellenállónak bizonyul a válsággal szemben, akár új, akár használt termékről van szó, a kereslet a drága órák iránt nem csökkent, sőt, egyes piacokon még nőtt is.
Összehasonlításképpen érdemes megvizsgálni a luxuspiac egyéb szegmenseit is. A McKinsey & Company piackutató elemzése szerint tavaly 15-30 százalékos visszaesést könyvelhetett el a globális luxusipar az előző évhez képest, és legalább két év kell ahhoz, hogy visszatérjen a 2019-es szintre.
A prémiumórák és ékszerek piaca ugyanakkor a második legjobban teljesítő szegmens volt tavaly (az első helyen a sportruházati termékek álltak), nem utolsósorban azért, mert sokan befektetésként tekintenek az időtálló darabokra.
A szövetség azt is megjegyezte ugyanakkor, hogy a svájci órák exportjának csökkenése némileg lassult az utóbbi néhány hónapban, decemberben például már csak 2,5 százalékos volt éves szinten. Kína a svájci órák legnagyobb piaca, itt 45,2 százalékos növekedést regisztráltak, míg az Egyesült Államokban az év végére némileg enyhült a csökkenés mértéke. További négy nagy piac is csökkenésről számolt be, Hongkongban 19, Japánban 0,8 százalékos volt a visszaesés.
Számos területen viszont a nehézségek ellenére is jól teljesített a luxusórapiac tavaly. Az online szegmens térnyerése itt is szembetűnő volt, és számos aukciósház növelte online árveréseinek számát.
A többcsatornás értékesítési modell, amelyet a tömegtermékek piacán már évek óta alkalmaznak, itt is megjelent, és úgy tűnik, a járvány lecsengése után is megmaradhat. Annak ellenére lehet maradandó ez a változás, hogy a mechanikus órák meglehetősen hagyományos terméknek számítanak, az elmúlt háromszáz évben viszonylag kevés innováció ment végbe ezen a területen. Ugyanakkor a jelenlegi helyzethez és a fiatalabb vásárlóközönséghez ezeknek a cégeknek is alkalmazkodniuk kellett, elemzők szerint a járvány jócskán felgyorsította a szegmens modernizációját.
Az új idők jele, hogy az idei Genfi Nemzetközi Órakiállítást mind online, mind hagyományos formában megrendezik, a virtuális eseményhez április 7. és 13. között lehet csatlakozni. Nagyjából negyven márka vesz majd részt a kiállításon, utána Sanghajban lesz egy rendezvény, ahol 15 brand óráit lehet személyesen is megtekinteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.