Akár az egymilliárd dollárt is elérhetik a mentés és a hatnapos lezárás okozta bevételkiesés költségei, amit a hajó tulajdonosának és a konténerhajón szállított áruk tulajdonosainak együttesen kell viselni. A kárviselés ezen módja több mint kétezer évvel ezelőtti jogelveken alapul – írja közleményében a Magyar Szállítmányozók Szövetsége Egyesület.
A Szuezi-csatornába szorult Ever Given konténerszállító hajó potenciálisan 20 000 teu-t és konténerenként akár 20 különböző küldeményt szállított. Az eset folyományaként kétfajta kár keletkezett a szállítmányozóknál és megbízóiknál:
közös hajókár és kiszolgáltatási késedelmi kár.
Az Ever Given konténerszállító hajó japán hajótulajdonosa, Shoei Kisen április 1-jén hivatalosan is deklarálta a General Average-et, vagyis a közös hajókárt. A közös hajókár a hajót és rakományát együttesen közvetlenül fenyegető rendkívüli veszély elhárítása, a rakomány mentése érdekében a hajóparancsnok által foganatosított cselekmény eredményeként áll elő, például a hajó zátonyra futása vagy tűz esetén egyes áruk tengerbe dobása, a hajó könnyítése, illetve a többi áru megóvása érdekében.
A közös hajókár elszámolására abban az esetben kerül sor, ha azt valamelyik érdekelt fél kezdeményezi. Az elszámolás módjára és feltételeire a közös hajókárt kiváltó esemény bekövetkezésének helyén általánosan alkalmazott nemzetközi szabály az irányadó, az azonban minden esetben érvényes, hogy a kárt és a ráfordított költségeket a hajó és a rakomány tulajdonosai között a fuvarozott áruk és a hajó értékének arányában kell megosztani.
Ez azt jelenti, hogy
a nemzetközi tengeri fuvarjog szerint a mentés költségeit nem csak a hajóstársaság viseli, hanem a szállított áruk tulajdonosai is, mint kockázatviselők.
Ezt a jogi formulát a modern világ egyébként a római jogból vette át. Az ókor hajósai anno a kalóztámadások, és a tengeri viharok esetére, illetve az áru szükséges feláldozásának esetére találták ki.
Egyelőre bizonytalan, hogy ki fizeti meg Egyiptom egymilliárd dolláros kárát, amely a Szuezi-csatornán megrekedő Ever Given miatt keletkezett. A Világgazdaságnak nyilatkozó szakértő szerint a hajós cégek a legtöbb esetben tovább tudják hárítani a számlákat, és számukra előnyös szerződést szoktak kötni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.