Újabb nagy szeletet hasított le a brit élelmiszerpiacból az otthon átszervezési problémákkal küzdő német Aldi, az árháborúban rengeteg új vásárlót térítve a maga pultjaihoz. A brit háztartásoknak immár kétharmada vásárol az Aldinál – jelentette a The Telegraph.
A Kantar által összegzett adatok szerint az első negyedévben a kedvező árakat kínáló lánc több mint egymillió új vásárlót gyűjtött be, forgalomban számolva pedig 300 millió fontot kasszírozott élelmiszerpiaci versenytársai, köztük a Tesco rovására.
Nyugat-Európában az Egyesült Királyságban a legmagasabb az infláció – márciusban 10,1 százalékos éves rátát mértek –, és miután a drágulás más európai országokhoz hasonlóan visszanyeste a kiskereskedelmi forgalmat, az élelmiszerláncok árháborúba kezdtek.
Giles Hurley, a brit leányvállalat vezérigazgatója szerint ebben a versenyben azért az Aldi van nyerőben, mert kedvező árakat tudtak kínálni a többi nagy lánchoz képest az egyre nehezebb választásokkal szembesülő vevőknek.
A forgalmat tekintve ennek a harcnak a legnagyobb vesztese a Tesco, de nagy ütést vittek be az Asdának és a Morrisonsnak is.
A briteknél nem csak az üzletláncok bocsátkoztak árversenybe, a gyártók is igyekeznek lemosni magukról a gyanút, hogy a zsebüket tömnék a háztartások kárára. Alan Jope, a helyi Unilever vezérigazgatója is azt állította, hogy nem hárítják át megemelkedett költségeiket a vásárlókra. „Nem hajhásszuk a profitot semmilyen formában” – idézte a Telegraph.
Mindennek az a háttere, hogy a vállalatok profitéhségének következményeiről a drágulás felgyorsulása által sújtott gazdaságokban új kifejezés kezd el terjedni jegybanki és elemzői körökben, a greedflation – az angol greed (mohóság) és az infláció kombinációjaként.
Végre az EKB is belátta: a vállalatok mohósága hajtotta fel az inflációtA jegybank végre rájött, hogy az igazi inflációs kockázat nem az ár-bér spirál kialakulása, hanem a vállalati profitok emelkedése. |
Magyarországon a kormány a közelmúltban akciókra kötelezte az élelmiszerláncokat.
Az Aldinál a közelmúltban megszólaltak a riadócsengők, mert a két részre osztott nemzetközi birodalom északi fele, az Aldi Nord, veszteségekbe csúszott. A brit leány – ahogy a magyar is – a déli Aldi, az Aldi Süd csoportjába tartozik.
Vörös riadó az Aldinál – ezért olcsó a német boltokban az élelmiszer?Az Alditól rendkívül nehéz adatokhoz jutni, a Handelsblatt azonban megtudta, hogy a kettéosztott német kiskereskedelmi birodalomban megszólaltak a vészcsengők, mert az északi fele veszteséges és küszködik. Általában is izgalmas kérdés, hogy a felszökő infláció időszakában a nemzetközi láncok hol termeltek profitot és hol nem, hiszen a különbség adott esetben azt takarhatja: az egyik ország vásárlói a másik állam vevőit támogatták meg a pénztárcájukból. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.