Beigazolódott a dinnyetermelők félelme: a Penny nagy port kavart akciója után az Aldi vitte le a július 20-a és 22-e közötti időszakban a „mézédes magyar dinnye” kilónkénti árát 399 forintról 228-ra, ami 42 százalékos árcsökkenést jelent, míg az Auchan július 20-a és 26-a között kínálja a magyar dinnyét 228 forintos kilónkénti áron. Ezek az árak jól láthatóan a Penny akciójában szerepelt 229 forintos árhoz igazodnak. A Spar ugyanakkor a szintén 20-a és 26-a közötti akciójában 249 forintra vitte le az „I love hazai” logó alatt kínált görögdinnye árát, a Tesco pedig ugyanebben az időszakban – származási hely megjelölése nélkül – magszegény görögdinnyét hirdet 499-ről 349 forintra csökkentett áron. A Penny akciója ellen közösen tiltakozó Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, a Magyar Agrárgazdasági Kamara és a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szerint a 229 forintos a fogyasztói ár 140–150 forintos beszállítói árat feltételez, amely közel sem fedezi az idén egyébként is megemelkedett költségeket. A szakmai szervezeteknél az akció időzítése is kiverte a biztosítékot, hogy a diszkontlánc a szezon legelején hirdetett vevőcsalogató akciót, amikor ezt a piaci folyamatok nem indokolták, hiszen nem mutatkozott felesleg, a piacon inkább kereslet volt.
A Penny árletörő akciójával valójában az a legnagyobb probléma, hogy a többi áruházlánc is követi. Azt, hogy a Pennyé valóban csupán egy kereskedelmi trükk volt, az is jelzi, hogy csupán minimális mennyiséget tudott biztosítani az akciós áron kínált magyar dinnyéből.
Öt Penny-üzletet jártam végig 120 kilométeres körzetben Dunaföldváron, Kiskőrösön és Kecskeméten, de ezekben a boltokban egyáltalán nem volt görögdinnye
– mondta Varga István, a FruitVeB alelnöke. Nem volt egyedül: a FruitVeB képviselői által múlt pénteken, szombaton és vasárnap felkeresett boltokban már péntek délutántól sehol nem találtak az akciós dinnyéből. Nyilvánvaló tehát, hogy nem állt rendelkezésre a megfelelő árumennyiség, így pedig felmerül a fogyasztók megtévesztésének kérdése – vetette fel a FruitVeB. „Ez nem a Penny ellen szól, hanem az ilyen kiskereskedelmi magatartás ellen” – tette hozzá Varga István.
A Penny nem biztosított elegendő mennyiséget a felháborítóan olcsó görögdinnyéből – FruitVeBA FruitVeB kereste, de nem találta a szuperakciós görögdinnyét. |
A FruitVeB alelnöke úgy gondolja, hogy
az áruházlánci akciók jellemzők lesznek más szántóföldi zöldségkultúrákra is, aminek a lehetőségét erősíti a beszállítók közötti folyamatos a verseny. Utóbbiak sokszor kényszerhelyzetben is vannak, hiszen a frisspiaci zöldségeket legfeljebb egy-két hétig lehet tárolni.
Az ilyen árletörő akciók éppen az ilyen érzékeny kultúrákat termelő gazdálkodók kiszolgáltatottsága miatt vernek ekkora hullámokat. Egyelőre még nem lehet trendről beszélni, de a piacon már érzékelik az árak csökkenését, például a korábban rekordárat elérő vöröshagymánál is. Ez a szezon előrehaladtával természetes folyamat, a nagyon magas árakat nehéz és kontraproduktív is fenntartani, a kereslet csökkenése ugyanis a beszállítóknak sem jó.
Ezt az árcsökkentő hatást fékezi ugyanakkor más is, mégpedig az időjárás – mondta a FruitVeB alelnöke.
Nagyon ritka ugyanis, ami most történt: a környező országokban az elmúlt öt napban kétszer is végigvonult egy erőteljes viharzóna. Szerbiában, Horvátországban, Olaszország északi részén, Ausztriában és Szlovákiában is jelentős területekenm szenvedtek károkat zöldség- és gyümölcstermő területek, Szerbiában például 80-100 hektáros vöröshagymatermő területeket vert el a jég, de itthon, Szabolcs-Szatmár-Beregben – ahol nagy területen folyik dinnyetermesztés is – és Borsodban is károsodtak zöldség- és gyümölcskultúrák. Ez a helyzet a keresleti piac fennmaradását feltételezi, sőt, átmenetileg kaotikus állapotok is kialakulhatnak az ellátásban, de hosszabb hiányra nem kell számítani.
Akár hatósági válasz is jöhet a Penny botrányt kavaró dinnyeakciójáraNe csodálkozzunk, ha a fogyasztói ár mellett egyszer csak feltűnik a beszerzési is. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.