BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Botrány a Lidlben: végre megszólalt a bolt, mi történt a magyar húsokkal – kiderült, miért változott az ígéret

Nincs két éve, hogy a Lidl megígérte, csak magyar beszállítók termékeit árulja friss baromfi- és sertéshús kategóriában. Ennek mára nyoma sincs, van viszont irreálisan olcsó német és lengyel import. A Lidl azt mondja, a termékeik döntő többsége így is magyar partnerektől érkezik, az alacsony árakkal pedig az infláció letörése a célja.

A baromfi és sertés frisshúsok kizárólag magyar beszállítóktól érkeznek a Lidlbe – ezt az önkéntes vállalást tette kevesebb mint két éve a Magyarországon piacvezető kiskereskedelmi lánc. A 2021. november végi bejelentésről sajtóközlemény is készült, ami azóta is elérhető a Lidl saját felületén.

Két éve még azt ígérte a Lidl, hogy csak magyar beszállítókkal dolgozik a baromfi és sertés frisshús kategóriában. Fotó: Világgazdaság

Ebben egyebek mellett az olvasható, hogy a Lidl

  • arra törekszik, hogy minél több magyar terméket kínáljon, és ezáltal a magyar gazdák és a hazai gazdaság partnereként lépjen fel,
  • a széles választék mellett rendkívül gazdag, kizárólag hazai baromfi és sertés frisshúskínálattal rendelkezik,
  • rendkívül büszke arra, hogy az állandó kínálatában szereplő baromfi és sertés frisshúsok 100 százaléka magyar beszállítóktól érkezik,
  • a magyar családoknak ez garancia a frissességre, a minőségre és a fenntarthatóságra, 
  • míg a beszállítóiknak stabilitást és folyamatos bevételi forrást jelent.

A Lidl közlése óta tehát két év sem telt el, de most mégis azt tapasztalja az egyszeri vásárló, hogy a német hátterű diszkontlánc polcait olcsó német és lengyel import árasztotta el a sertés és a baromfi termékkategóriában, a 100 százalékos magyar beszállítói aránynak pedig nyoma sincs.

Mit kell tudni a Lidlben kitört, külföldi hússal kapcsolatos botrányról?

A Világgazdaság szerdán számolt be arról, hogy a Lidl boltjaira országszerte irreálisan nyomott árú német sertésdarálthús-szállítmányt öntöttek rá, ami jellemzően 10-30 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú magyar termék. Talán nem kell különösebben kifejteni, hogy a mostani kiélezett gazdasági helyzetben, amikor a fogyasztói fő preferencia az ár, nehéz elképzelni olyan magyar vásárlót – még ha tudatos is –, aki ne a német árut választaná ekkora árelőny mellett. 

Tehát a Lidl lépése egyrészt értelemszerűen magyar árut szorít ki, másrészt olyan árversenybe hajszolja bele a rivális kiskereskedelmi láncokat és azok magyar beszállítóit, ami rövid távon is súlyos károkat okozhat a magyar hús- és vágóiparnak. Nem véletlen, hogy ez az olcsó árukészlet nem a német piacon kötött ki, ott ugyanis hasonló negatív hatásokat eredményezne.

A Lidl ezzel a magyar beszállítók ellen lépett fel, határozottan azt üzenve nekik, hogy majd én megtanítalak benneteket, hogyan ajánljatok alacsonyabb árat. Amit most látunk, az egy nagyon csúnya háború kezdete

– fogalmazott lapunknak az ügyre rálátó piaci forrásunk. Kerestük a Lidlt is, hogy megmagyarázzák, hogyan és miért hozták be a német importot Magyarországra, de a cég akkor üzleti titokra hivatkozva elhárította az érdeklődést.

Nemcsak német sertéshúst, hanem lengyel pulykahúst is kínál a Lidl

Csütörtökön azonban ismét írásban fordultunk a céghez, miután forrásaink lapunk figyelmébe ajánlották a Lidl kétéves ígéretét a magyar beszállítói kör kizárólagosságáról. Ezúttal azt kérdeztük, hogy

  • továbbra is áll-e a vállalásuk, és él-e a magyar beszállítók kizárólagossága a baromfi és sertés frisshúsok kategóriájában?
  • Amennyiben változtattak rajta, mikor és mi ennek az oka? 
  • Hogyan tekintenek jelenleg a magyar beszállítókra? 
  • Tartós kínálat marad-e náluk a jövőben az importhús?

Az utóbbi már csak azért is indokolt felvetés, mert a német darált sertéshússal párhuzamosan az is kiderült, hogy a Lidl országos kínálatában például lengyel darált pulykahús, illetve lengyel darabolt sertéstarja és sertéskaraj is elérhető.

Lidl, pulyka
Friss darált pulykahús a Lidlben Lengyelországból. Fotó: Világgazdaság

 

Megszólalt a Lidl: az infláció letöréséért hoz be olcsó külföldi húst

A Lidl erre a megkeresésre már részletesen reagált. Tőzsér Judit vállalati kommunikációs vezető először is a külföldi húsok olcsóságára tért ki. Azzal érvelt, hogy a Lidl célul tűzte ki, hogy „Magyarország kormányának törekvéseivel összhangban letörje az inflációt, és ezáltal támogassa a magyar családokat”. Az infláció letörésében és a magyar vásárlók támogatásában vívott harchoz pedig 

a Lidl az alacsony árak biztosításával tud hozzájárulni, a vállalat ugyanis, ahogyan eddig is, elsősorban a vásárlók érdekeit tartja szem előtt

– magyarázta. 

A Lidl a magyar beszállítóknak tett ígéretéről: megváltozott a gazdasági helyzet

Ezt követően a magyar beszállítóknak tett vállalásukat értékelte. Szerinte a vállalat kiemelten kezeli magyar beszállítói partnereit, és továbbra is azon dolgozik, hogy az együttműködés töretlen legyen, hiszen a magyar termékeknek központi szerepük van az áruházlánc termékkínálatában. Csakhogy azt is kiemelte, hogy a diszkontlánc 2021. novemberi vállalása óta nagymértékben megváltozott a gazdasági helyzet. A háború kitörése, az infláció, valamint az energetikai árak drasztikus növekedése mind hatással volt az élelmiszer-kiskereskedelmi piac működésére. Ezzel indokolta, hogy az áruházlánc kínálatában elérhetők importhúsok is. Mindez természetesen ténykérdés, de az is, hogy más magyarországi kiskereskedelmi lánc (például az Aldi) ugyanilyen körülmények között ellenállt a kísértésnek, és nem hozott be külföldi frisshústerméket Magyarországra, hiába lett volna jóval olcsóbb a magyarhoz képest.

Mindenesetre Tőzsér Judit szerint a külföldi húsok szintén kiváló minőséget képviselnek, ráadásul ezekben a nehéz időkben tetemes megtakarítást jelenthetnek a háztartások számára. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a friss szárnyasok, a friss sertés és a friss marhahúsok döntő többsége továbbra is magyar partnereiktől érkezik, és a jövőben is az a céljuk, hogy a hazai beszállítóikkal közösen hozzájáruljanak a magyar gazdaság fejlődéséhez.

Hiába a külföldi hús, a Lidl rekordot döntött a magyar beszállítókkal

Végezetül a cég kommunikációs vezetője arra is rámutatott, hogy a Lidl Magyarország mintegy 500 magyar beszállítóval dolgozik együtt, akiktől a 2022-es gazdasági év során 

rekordösszegben, a 2021-es gazdasági évhez képest 124 milliárd forinttal magasabb értékben vett át terméket.

A frisshús kategóriánál szintén minden eddiginél nagyobb mértékben, több mint 28 milliárd forinttal növekedett a hazai partnereknek leadott rendelés értéke a 2021-es évhez képest. Azt is jelezte, hogy mindezeken túl a friss húsok exportjához is jelentős mértékben hozzájárult a vállalat: a 2022-es gazdasági évben a Lidl 6,4 milliárd forint értékben juttatott el közel ötven különböző terméket kilenc európai országba. „Mindez jól tükrözi, hogy a Lidl Magyarország mindent megtesz annak érdekében, hogy magyar beszállítói mellett álljon, és az élvonalból támogassa a magyar gazdaságot” – összegzett Tőzsér Judit.

Hadat üzent a Lidl a magyar beszállítóknak: olcsó német sertéshússal árasztotta el az országot – Csúnya háború készül

Irreálisan olcsó német darált sertéshús jelent meg a Lidl polcain. A jelenség országos. A magyar beszállítók attól tartanak, a piacvezető bolt így akarja rákényszeríteni őket, hogy levigyék az áraikat. Csakhogy ez a teljes hazai sertéságazatot megrázhatja.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.