„Visszásságok az autómentésben" címmel írta meg tapasztalatait internetes honlapján a Levélen élő Szabó András. Az autómentő vállalkozó fényképekkel, számlákkal dokumentumokkal és hangfelvétellel alátámasztott összeállításában a szakmában egyre durvuló konkurenciaharcokra, megvesztegetésekre és a bajba jutott autósok lenyúlására próbálta felhívni a figyelmet.
Az írás napvilágra kerülése nem okozott osztatlan sikert autómentős berkekben. Szabó András a Kisalföldnek azt is elmondta: azóta számos névtelen fenyegetést kapott, gépzsírral kenték össze az autóját, sőt a napokban egyik járművét még maró hatású fékfolyadékkal is leöntötték.
A Magyar Autóklub árait figyelembe véve a segélyszolgálat jelenleg 12–14 ezer forintba kerül Magyarországon belül. Ha egy cég egy országúti segélyszolgálat keretébe sorolható kerékcseréért – a pótkerék felrakásáért – 50 ezer forintot kér el, könnyen tud osztogatni belőle. A munkára vadászó autómentősök sokszor próbálják beszervezni azokat, akik feltételezhetően gyakran találkoznak az út mentén bajba jutott autósokkal. Ezek az autómentős vállalkozók olyan névjegykártyát adnak nekik, amin nemcsak a telefonszámuk van, hanem ráírnak egy másik számot, ami a kiközvetített munkából származó bevétel százalékát jelenti.
Egy idő után már ezek az emberek mondják meg a vállalkozóknak, mennyi pénzt kell juttatni nekik, ha munkát szeretnének kapni tőlük.
Az elmúlt időszak legdurvább esete az volt, amikor egy alkalmi közvetítő a 96 ezer forintos számlából 40 ezret szeretett volna magáénak tudni. Így is volt olyan vállalkozó, aki megadta a kért összeget. Helyenként az is előfordul, hogy az autómentős a szokásos összegnél ugyan kevesebbet kér a szállításért, majd ezután a szerviztől – ahova a gépkocsit szállítja – 20–30 százalék jutalékot kap, amit a javítási díjba bekalkulálnak. Ezek a „lenyúlások" elsősorban a külföldi autósokat veszélyeztetik. A piacon jelen lévő, legálisan fuvarfeladatokat közvetítő cégek jutalékszintje elfogadható határokon belül mozog.
A megoldás az lehetne, ha – nyugat-európai mintára – koncesszióba adnák az autómentést, vagy fix árat vezetnének be és kizárólag a fel- és lerakás közti távolságot fizettethetnék meg az ügyféllel. Megoldás lehetne az is, ha a műszaki mentéseket a tűzoltóság végezné, mint ahogy az Ausztriában is működik. Mindaddig azonban egyetlen megoldás, ha a bajba jutott autósok óvakodnak az út menti „felajánlásoktól" és lehetőség szerint az assistance szolgáltatójukat hívják – mondta Szabó András.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.