BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Megédesítjük Európa kávéját” – kétértelmű cseh szlogen az EU-elnökségre

Csehország január 1-jén kezdődő uniós elnöklését távolabbról szemlélő európaiak számára a kockacukorral csinálnak reklámot a prágai kormány által megbízott PR-szakemberek.

A sugallt – elsődleges – asszociáció az lenne, hogy „megédesítjük Európa kávéját”, a kifejezés mögött azonban legalább kétszeres értelemben is lehet hátsó szándék vagy rejtett jelentés. A reklámszakemberek mindenesetre igyekeznek eloszlatni a gyanakvást, és azt hangoztatják, hogy a képzettársítás mellett csak annyi lehet még a dologban, hogy a kockacukrot Csehországban találták fel.

Kritikusok szerint ez sem stimmel egészen, az édesítőszernek az adott formát egy svájci származású atyafi adta, még 1843-ban, a monarchia területén lévő cukorgyárban, amely történetesen egy, ma Dacice nevet viselő helységben van. A reklámszlogen egyik kétes jelentésének azt tartják, hogy a szélsőséges euroszkeptikus nézeteiről ismert államfő – Václav Klaus – valamikor egy példázattal fékezte az integrációs hevületet, amely szerint Csehország úgy fog feloldódni az Európai Unióban, mint kockacukor a feketekávéban.

Emellett a „megédesíteni” formulával is baj van, mert az eredeti cseh kifejezés („To vám osladím” – „Azt én megédesítem Önnek”) többnyire hordoz magával egy ellentétes jelentést, ami valahogy úgy szól, hogy „pokollá teszem az életét”. A reklám ismertetése után körkérdést intéztek a Prágai Rádió munkatársaihoz, akik kijelentették, hogy többnyire ez utóbbi, ironikus értelemben használják az adott nyelvi formulát vagy allegóriát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.