A megkérdezettek 17 százaléka sajnálja, 36 százaléka közömbösen, 41 százaléka pedig örömmel fogadta Gyurcsány távozását. A miniszterelnök lemondása és az új kormányfő keresése körüli hercehurca felébresztette a közvéleményt: februárhoz képest 5 százalékkal csökkent a bizonytalanok száma, és jelentősen – 41-ről 52 százalékra - nőtt azok aránya, akik biztosra ígérték részvételüket a parlamenti választáson.
A változások nyertese a Fidesz: februárhoz képest az ellenzéki párt szavazótábora 7 százalékkal növekedett. Gyurcsány Ferenc lemondása minden más belpolitikai ügyet háttérbe szorított: a magyarok 98 százaléka hallott a miniszterelnök távozásáról. A lemondás és az új miniszterelnök-jelölt keresése körüli huzavona alaposan felrázta a közvéleményt.
Az elmúlt 6 hónapot az elbizonytalanodás jellemezte. 2008 augusztusában a magyarok 75 százaléka tudta megnevezni kedvenc pártját, idén februárra viszont ez a szám 60 százalékra csökkent. Most hirtelen fordulat történt: a Marketing Centrum március utolsó napjaiban készített felmérése szerint 65 százalékra emelkedett a pártot választani tudók aránya. A közvélemény élénkülését jelzi az is, hogy a februári 41 százalékos mélypont után március végén már a megkérdezettek 52 százaléka mondta, hogy biztosan részt venne egy „most vasárnapi” parlamenti választáson.
A növekvő pártpolitikai aktivitás nyertese egyértelműen a Fidesz. A legnagyobb ellenzéki párt támogatói tábora egy hónap alatt több mint félmillió szavazóval bővült. Ma a pártválasztók körében az MSZP 25 százalékával szemben a Fidesz 61 százalékos listás eredményre számíthatna. Ez az eredmény a magyar választási rendszerben stabil kétharmados Fidesz-többséget eredményezne.
Figyelemre méltó az is, hogy folytatódik a Jobbik erősödése: a radikális párt március végén a pártválasztók körében elérte az 5 százalékos parlamenti küszöböt. Az adatok az jelzik, hogy Bokros Lajos jelölése egyelőre nem javított a jelenleg 4 százalékon álló MDF esélyein, és az SZDSZ 3 százalékos támogatottsága sem változott, A felnőtt lakosság közel fele (48%) szerint lemondását követően Gyurcsány Ferenc bukott politikussá vált, 40 százalék viszont úgy véli, hogy a távozó kormányfő továbbra is meghatározó szereplő marad a politikában. Tíz MSZP szavazóból nyolc az utóbbi véleménnyel ért egyet, miközben a Fidesz támogatók 70 százaléka bukott politikusnak tekinti Gyurcsányt. Mindent egybevetve a magyarok 17 százaléka sajnálja a miniszterelnök távozását, ugyanakkor több mint kétszer annyian (41%) fogadták örömmel Gyurcsány lemondását.
Az új helyzetben a megkérdezettek 57 százaléka szerint minél előbb előrehozott választást kellene tartani. Ezt támogatja a Fidesz szimpatizánsainak négyötöde, és minden ötödik MSZP-szavazó is. Ezzel szemben csak 26 százalék ért egyet azzal, hogy 2010-ig egy új miniszterelnök kezelje a válságot. Az előrehozott választás népszerűségében annak is komoly szerepe van, hogy az 54 százalékos többség szerint a közvélemény egy új miniszterelnöktől sem fogadná el könnyebben a megszorításokat, mint Gyurcsány Ferenctől. Kisebbségben vannak azok (33%), akik úgy vélik, hogy egy új kormányfő inkább el tudja majd fogadtatni a válságkezelés miatt szükséges megszorításokat. A Fidesz kiugróan magas népszerűsége sokak szerint azzal magyarázható, hogy az ellenzéki párt nem beszél megszorításokról. Az adatok azonban mást mutatnak. Ma a megkérdezettek 70 százaléka gondolja, hogy hatalomra kerülve a Fidesz is megszorító intézkedéseket vezetne be. Ez az álláspont a Fideszt támogatók között is többségben van. Egy esetleges Fidesz-kormány mindössze a megkérdezettek 18 százaléka szerint kezelné fájdalommentesen a válságot.
Az új miniszterelnök számára bíztató lehet, hogy a felnőtt magyarok 73 százaléka elfogadhatónak érzi az állami kiadások csökkentését, ha erre a válság kezelése, illetve a gazdasági növekedés gyorsítása érdekében kerül sor. Ezzel a véleménnyel még a Fidesz támogatóinak 70 százaléka is egyetért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.