A szaktárca is egyeztetésekre hivatkozik. Így aztán tovább várat magára a törvényi szabályozás végrehajtását szolgáló IRM-rendelet, amelyből szeptemberben ugyan született egy tervezet, ám gyorsan lekerült a minisztérium honlapjáról. A rendelet hiánya pedig komoly veszteséget okoz a nyilvántartási rendszert kiépítő közjegyzőknek, és egyáltalán nem lendít a visszazuhant gépkocsipiacon.
Az adós elleni felszámolás vagy végrehajtás esetén a finanszírozott gépjármű csak jelzálogjog-alapítással szolgálhat biztosítékul. Gond, hogy a gépjárműpiacon a vevő rendszerint nem a hitelezővel, hanem a kereskedővel áll kapcsolatban. A közokiratért a feleknek meg kell jelenniük a közjegyzőnél, ez többletköltség és -adminisztráció, ezért nemigen élnek vele.
Ám hitelezői biztosíték híján nagy a kockázat, évente többmilliárdos veszteség éri a lízingszövetség tagjait a visszaélések miatt. A szeptembertől hatályos új zálogjogi szabályozás egyszerűsítette a procedúrát: az autót terhelő jelzálogjogot nem kell közokiratba foglalni. A nyilvántartásba vételhez elegendő a magánokirat is. A zálogjogot elektronikus úton, rövid idő alatt bejegyzik.
Mivel az ügyletről nem készül közokirat, nem lesz közhiteles a nyilvántartás, a hitelezői garanciák azonban nem csorbulnak jelentősen, a bejegyzés ugyanúgy biztosítja felszámolás esetén a kielégítési elsőbbséget, mint más jelzálogjogok. Az új szabályozással tehát biztosítékot kap a hitelező, és kivédhetők a visszaélések: a nyilvántartásból bárki ingyenesen tájékozódhat arról, hogy a megvásárolandó autót terheli-e zálogjog, vagy sem. Az egyszerűsített megoldás helyett, aki ahhoz ragaszkodik, változatlanul igényelheti az ügylet közokiratba foglalását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.