Jó ideig nehezen lehetett volna elképzelni, hogy a jelenlegi kormánypártok nem adnak újabb öt évet a köztársasági elnöknek, hiszen öt évvel ezelőtt mindent fortélyt bevetettek, hogy az MSZP-SZDSZ-kormány ellenére az ő jelöltjük legyen a befutó. De amikor Pokorni Zoltán alelnök idén április végén, már a választás második fordulóját követően egy reggeli tévéműsorban azt mondta, szerinte nem Sólyom Lászlónak hívják majd pár év múlva a köztársasági elnököt, már nem lehetett kétséges, a döntés megszületett, s váltanak. Egyébként amikor az államfő munkatársait faggatták arról, hogy Sólyom László vállalkozna-e újabb ciklusra, mindig egy tavaly év végi interjújára hivatkoztak, miszerint, ha felkérnék őt a feladatra, megfontolná a döntést. Azaz nem zárkózott volna el, de túlzottam nem is volt ambiciózus.
A nagy kérdés persze az, miért nem kap lehetőséget a hosszabbításra Sólyom, akit mindenki szuverén – durvább megközelítésben megosztó – személyiségnek tart, ugyanakkor jogi szaktekintélynek is, hiszen hosszú ideig az Alkotmánybíróság elnöke is volt. Az államfő az elmúlt években elég sok gesztust tett az akkori ellenzéknek, több nyilatkozatában meglehetősen nyíltan a Fidesz és a KDNP mellett foglalt állást. Az egyik legnyilvánvalóbb politikai állásfoglalása az volt, amikor szorgalmazta az előrehozott választásokat, s az őszödi beszéde miatt is keményen bírálta Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnököt. S a szociális népszavazás idején is a Fidesz mellett tette le a voksát. Másfelől politikai vétókkal is nem egyszer tört borsot a Gyurcsány-kormány orra alá.
Amióta pedig a Fidesz-KDNP van hatalmon, túl sokat nem tehetett keresztbe az Orbán-kormánynak, bár egy két frissen hozott törvénybe „belekötött”. Nem értett egyet például a kormánytisztviselők indoklás nélküli elbocsátásával, az alkotmánybírók választásának megváltoztatásával. Mindez azonban nem lehetett elég ok a menesztésre, főleg annak tudatában, hogy a váltásról szóló döntés már jóval ezen államfői lépések előtt megszületett.
A Fidesz-KDNP mégis inkább a kipróbált, saját emberét emeli pajzsra, hogy még annyi akadályozó tényező se legyen a programja végrehajtásában, mint egy viszonylag öntörvényű köztársasági elnök. S ez még akkor is igaz, ha az államfőnek alig van komoly jogosítványa, hogy megakadályozza a kormányt a munkájában, különösen, ha az kétharmados többséggel rendelkezik a parlamentben, tehát Sólyom nem jelenthetett volna túl sok veszélyt az Orbán-kormányra.
Az ellenzéki pártok persze aggódnak, hogy Schmitt Pál fideszes politikusként kiszolgálja a kormányt, s nem fog határozottan fellépni az alkotmánysértőnek vélt törvények ellen, ezért inkább Sólyom László maradásában lettek volna érdekeltek. Az LMP-re ez teljesen egészében igaz, hiszen a jelenlegi államfő éppen a párt elődjének, a Védegyletnek a jelöltje volt. Nem véletlen ezért, hogy azt kérték a Fidesz-KDNP-től, tegyék lehetővé Sólyom indulását, önállóan ugyanis nem jelölhetik. S az MSZP is jobban örült volna, ha marad a jelenlegi köztársasági elnök – azt ugyanis egy pillanatig sem gondolták komolyan, hogy az ő emberük, Balogh András bangkoki nagykövet labdába rúghat –, annak ellenére is, hogy – mint már volt róla szó – korántsem volt felhőtlen a viszony közöttük.
De már nem kétséges, június 29-én már első körös befutó lesz Schmitt Pál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.