Az elmúlt húsz év legnagyobb segélyezési programja folyik Magyarországon, számos cég – legyen szó pénzügyi intézményről, logisztikai, kereskedelmi vagy szolgáltató vállalkozásról – mozgósította erőforrásait a súlyos árvízi károk helyreállítása érdekében. A Világgazdaság összeállítást készített a legjelentősebb támogatókról és az adományozás különféle formáiról. A rendkívüli adakozói kedvet vélhetően az is befolyásolta, hogy már életbe lépett az a jogszabály-módosítás, melynek nyomán már nem minősül termékértékesítésnek vagy szolgáltatásnak a közcélú adomány vagy az akként nyújtott szolgáltatás, így ezek kikerültek az áfatörvény hatálya alól. Mindez nagy könnyebbséget jelent azon cégek számára, amelyek már korábban is teljesítettek közcélú befizetéseket.
A vállalkozások többsége a segítségnyújtás legkézenfekvőbb módját választotta: pénzbeli adományt gyűjtött az árvíz sújtotta régiókban élők számára. Rekordösszegű, ötszázmillió forintos felajánlásával egyértelműen az OTP Bank áll az élen. Ugyancsak pénzt – húszmillió forintot – utaltak át a rászorulóknak az EDF energetikai csoport leányvállalatai. Szintén jelentős felajánlást tett a Magyar Telekom, amely a hatvanmillió forintos támogatás és a telefonos adománygyűjtés mellett saját dolgozóit is mozgósította. Az általuk felajánlott összegeket kiegészíti azok kétszeresével, majd a teljes pénzt eljuttatja a rászorulókhoz. A segítségnyújtás hasonló módját választotta a General Electric (GE) is, amelynek magyarországi szervezetei közösen 17,5 millió forintot utaltak át a Nemzeti Segélyvonal Alapítványnak. A munkatársak felajánlásait a vállalat megduplázta, és kiegészítette öt üzletágának, valamint a Budapest Bank munkavállalói képviselőinek támogatásával. Ily módon segíti még a rászorulókat a CIB Alapítvány, az MKB Bank, az Uniqa és az Erste Bank is. A Citibank pedig – ötmillió forintos felajánlása mellett – a munkavállalói és ügyfelei által felajánlott adományokat is eljuttatja a károsultaknak. Az UniCredit Bank munkatársai egy erre a célra elkülönített számlára utalhatták adományaikat, az összegyűlt közel kétmillió forintot pedig az UniCredit Bank megduplázta.
Jelentős összeget adományozott még többek között az EMFESZ, a HungaroControl, a Wanhua Industrial Group, az MFB, a Raiffeisen Bank és a Siemens is. A Shell és a NeoFM közös gyűjtési programot indított: minden eladott liter üzemanyag után két forintot ajánlanak fel az árvízkárosultaknak.
A Reál üzlethálózat nyolcmilliós segélycsomagot, a Szentkirályi Kft. 3,5 millió forintnyi ásványvízcsomagot, a Reckitt Benckiser 14 millió forint értékű tisztítószert szállított a katasztrófa sújtotta térségekbe.
A pénzbeli és tárgyi adományokon túl jótékonysági fesztiválokat, koncerteket szerveztek a károsultak megsegítésére. A Hajógyári-szigeten működő szórakozóhelyek az S.O.S. Magyarország! rendezvény keretében 16,5 millió forintot gyűjtöttek össze, amelyet a tulajdonos, Vizoviczki László kiegészített további ötmillióval, a Magyar Fantázia címmel megrendezett hangverseny teljes árbevételét pedig eljuttatják a Vöröskereszt részére. PD
Házakat építenének
A CBA Kereskedelmi Kft. felajánlotta, hogy felépíti két otthontalanná vált, sokgyermekes család házát. Az építőipari szakszövetség könnnyűszerkezet-építő tagozata pedig közös felajánlást tett: vállalták, hogy önköltségi áron építenek fel házakat az összedőltek helyébe. Így egy 70 négyzetméteres családi ház akár 10-12 millió forintból is kijöhet, szemben a 16-18 milliós piaci árral. Ennél is olcsóbb lehet, ha a kormány úgy dönt, ezeknél az épületeknél eltekint az áfa befizetésétől. Egy házat négy hét alatt lehet felhúzni. Egy ilyen vázszerkezetes épület, amellett, hogy komfortosabb, energiatakarékosabb, mint a régi, az árvizeknek is jobban ellenáll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.