BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kabrió buszon elemezték a szakértők a kampányfinanszírozást

A Transparency International Magyarország kabrió buszon tartott sajtókörútja során végiglátogatta a főpolgármester-jelölteket állító pártok székházait is azzal a céllal, hogy a kampány finanszírozásáról számoljanak be a pártok. A Fidesz és az MSZP kampánystábja nem állt az újságírók rendelkezésére.

A szakértői megbeszélés keretében Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója ismertette legújabb kutatásukat, mely az állampolgárok pártfinanszírozásról alkotott véleményét vizsgálta. „A közvéleményben tapasztalható politikai kiábrándultság, a pártok és a politikai elit elutasítása szinte teljes mértékben elmossa a pártfinanszírozás kérdésének különböző érveit. Az emberek többsége úgy vélekedik, hogy a pártok rosszul gazdálkodnak a pénzükkel és nem tesznek annak érdekén, hogy legális forrásokat gyűjtsenek” – ismertette a válaszadók véleményét Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója.

László Róbert, a Political Capital (PC) választási szakértője szerint nyilvánvaló, hogy az elavult és adatvédelmi aggályokat is felvető ajánlószelvény-rendszer a korrupció egyik melegágya. Köztudott, hogy a cédulákat illegálisan adják-veszik a feketepiacon, míg a pártok – a kampányfinanszírozás átalakításához hasonlóan – ellenérdekeltek a tiszta helyzetet teremtő, a visszaélések esélyét minimálisra csökkentő alternatív megoldások bevezetésével szemben. László Róbert és a PC álláspontja 2007 óta változatlan: a kaució intézménye oldaná meg a jelöltállítás legtöbb problémáját.

„A pártok az elmúlt években nem tudtak konszenzusra jutni a kampányfinanszírozás kérdésében, nem vezetett eredményre az eddigi gyakorlat, a különböző javaslatokat nem tudták összefésülni, leginkább egymás legyőzésére koncentráltak, semmint a megoldást keresték. Most új helyzet van, a Fidesz kétharmados többsége révén pontot tud tenni az ügy végére, és a kompromisszumra is lehet esély. A kétharmad persze nem garancia, csak lehetőség” - mondta Szomszéd Orsolya, a Nézőpont Intézet vezető elemzője.

Perlaky-Papp József, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola docense, pr stratéga a várható választási eredményekkel kapcsolatban elmondta: "A tavaly év második fele óta beköszöntött egy speciális "jégkorszak", amely befagyasztotta a pártpreferenciákat. Mivel a Fidesz továbbra is dominálja a politikai témákat azóta csak erősödött. A helyi politikai perpatvarok nem hallatszanak el a választók nagy tömegeihez. Így a kialakult körülmények egyértelműen afelé mutatnak, hogy meglepetésekre nem számíthatunk."

A választási plakátok sugallta üzenetekről a Synovate Consulting egy speciális ún. Censydiam módszertannal készített vizsgálatot. „A kampányhirdetésekről a vizsgálat alapján elmondható, hogy a Fidesz és az MSZP a közösségi értékeket hangsúlyozza, míg az LMP inkább az egyéni értékekre fókuszál kampány anyagaiban” – fejtette ki az elemzés eredményét Rabcsánszki Laura, senior kutató.

A Transparency International Magyarország célja ezzel a rendezvénnyel az volt, hogy a kampány véghajrájában felhívják a figyelmet a kampányfinanszírozási reform szükségességére. „A rendszer mielőbbi rendbetételéhez elengedhetetlen a kampányszámla bevezetése, a kontrollintézmények ellenőrzésben betöltött szerepének erősítése és a hirdetések regisztrációja is” – mondta Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.