Kiszorulhatnak az európai belvárosokból a belső égésű motorral üzemelő autók, ha valóra válnak az Európai Bizottság jövő héten bemutatandó fehér könyvében vázolt elképzelések. A Handelsblatt információi szerint Brüsszel 2030-ig felére csökkentené az ilyen gépkocsik arányát a belső zónákban, 2050-ig pedig teljes egészében száműzné azokat.
A bizottság emellett átalakítaná az üzemanyagokra vonatkozó adórendszert is: az adó mértékét minimum 50 százalékban az adott üzemanyaghoz kapcsolódó károsanyag-kibocsátás alapján állapítaná meg. Így például a dízelre nagyobb adóterhelés jutna, mint a hagyományos üzemanyagokra.
Ha a terv valóra válna, az egyben az elektromos autók előretörését jelentené, amelyek vásárlását már jelenleg is támogatják néhány tagállamban. Ennek módja azonban még eltérő: míg például Nagy-Britanniában pénzbeni szubvencióval próbálják az igen drága villamos gépkocsik iránti keresletet felfuttatni, addig Németország a közvetlen anyagi támogatás kerülését javasolja. Mint azt Peter Ramsauer német közlekedési miniszter az uniós közlekedési miniszterek gödöllői tanácskozásán februárban elmondta, ehelyett közvetett ösztönzőket kellene alkalmazni. Engedélyezni lehetne például a közlekedést a buszsávon, és az elektromos autók esetében enyhíteni lehetne az amortizációra vonatkozó szabályokon is. Ramsauer emellett uniós szintű szabályozást javasol a kérdésben a tagállamok közötti „támogatási verseny” elkerülése érdekében.
A villamos autók terjedésének elősegítése egybecseng az EU azon céljával, amelynek értelmében 2050-ig 80-95 százalékkal csökkentenék az üvegházhatású gázok kibocsátását a kilencvenes évek eleji szinthez képest – az ehhez vezető utat bemutató dokumentumot tegnap hozta nyilvánosságra az EB. „El kell kezdenünk bevezetni az áttérést egy versenyképes, de kevesebb szén-dioxidot kibocsátó gazdaságra. (…) Ehhez nem kell újabb technológiai áttörésre várnunk, a már bevált, ma is létező technológiák által is célhoz lehet érni” – mondta Connie Hedegaard, az EU illetékes biztosa.
Annak érdekében, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátását 2050-ig minimum 80 százalékkal lehessen lenyomni az EU-n belül, 2020-ig 25, 2030-ig 40, 2040-ig pedig 60 százalékos „visszavágást” kell elérni, amelyben minden gazdasági szektornak szerepet kell vállalnia. Ez változás ahhoz képest, hogy az unió eddig ennél kisebb, 20 százalékos csökkenést tűzött ki célul 2020-ra. Az új, a korábbinál ambiciózusabb terv megvalósításához az is szükséges, hogy az energiahatékonyság 20 százalékkal javuljon kilenc éven belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.