Több fontos kérdést sem döntött még el a kormány, amely azt szeretné, hogy – végül is fél évvel meghosszabbított határidővel – 2012. január elsejére valóban kiépüljön az új gazdasági kamarai rendszer. Egyelőre a két kamara koncepciója „fut”: elkészült és már csak a kormány ülésén majdan megszülető jóváhagyásra, illetve az azt követő parlamenti elfogadásra vár a kereskedelmi és iparkamarai törvény tervezete. Másrészt elkészült a vidékfejlesztési, agrár- és élelmiszer-gazdasági kamarát létrehozó jogszabály tervezete, sőt – legalábbis a szaktárca honlapján egy hete megjelent közlemény szerint – a társadalmi egyeztetést követően annak módosított változata is.
Pedig – s Parragh szavaiból már ez derül ki – itt kemény egyéni érdekek működnek. „Szerintem személyes ambíciók állnak a háttérben, amelyeket nem látok tisztán, de az nyilvánvaló, hogy egyesek arra törekszenek, hogy befolyást szerezzenek az élelmiszerlánchoz tartozó területeken, anélkül hogy a szakmaiság biztosítva lenne” – fogalmazott. Hozzátette: nem akar üzengetni a sajtón keresztül, de szeretnék látni az agrárkamarai törvény szakmai hátterét.
Nem csak ő, Dávid Ferenc, valamint az érintettek egy részét képviselő Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének a főtitkára, Folláth Zsuzsa sem tud arról, hogy a teljes össztűz alá került agrárkamarai törvénytervezet első változatának módosítása előtt lett volna egyeztetés. Tőle azt is megtudtuk, hogy eredetileg is annyiból állt például az élelmiszer-ipari vállalkozások egyetlen országos gazdasági, szakmai érdek-képviseleti szervezetének a bevonása a konzultációkba, hogy e-mailen elküldhették észrevételeiket az eredeti szöveghez. Úgy tudja, egy sor terméktanács ugyanígy járt. Parragh pedig azt mondta: nem tud arról, hogy a gazdasági szereplők konszenzust alakítottak volna ki az agrárkamrai törvénytervezet elfogadása kapcsán. Az MKIK elnöke szerint éppen ezért nem hiteles a minisztérium múlt pénteki közleménye, amely állítja, hogy „az érintett tagsági kör túlnyomó többségének egyetértésével született meg a vidékfejlesztési, agrár- és élelmiszer-gazdasági kamarákról szóló törvénytervezet”.
Mindenesetre a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) honlapján megjelentek szerint továbbra sem változott az a korábbi álláspont, hogy nem csak a mezőgazdaság szereplői számára válna kötelezővé a tagság az agrárkamarában, beléptetnék az élelmiszer-feldolgozókat és -értékesítőket is. Ám ezek – hangzik az ellenérv – természetes módon kötődnek az ipari és kereskedelmi kamarához, nem véletlen, hogy ma, amikor még nem kötelező a kamarai tagság, számos tagvállalatuk mégis csatlakozott az MKIK-hoz.
A megoldást Folláth Zsuzsa a választható tagságban látja, s ezzel egyet tudna érteni mind Dávid Ferenc, mind Parragh László is. A kettős tagságot mindannyian elutasítják. Dávid szerint egyébként a legcélszerűbb egy egységes, hangsúlyozottan olcsó tagdíjjal operáló, szolgáltató kamara felállítása lenne, amely négy alelnök által vezetett tagozattal – ipar, szolgáltatás, kereskedelem és mezőgazdaság – működne. Parragh szerint a kormány döntését ők majd tudomásul veszik.
Ami a tagdíjakat illeti: Dávid Ferenc szerint az VM múlt pénteki közleményéből ugyan az derül ki, hogy a korábbi koncepció (sávosan, az előző év bruttó árbevétele alapján megállapított tagdíj) az agrárkamara esetében ugyan megváltozott (a nettó árbevétel az eladott áruk beszerzési értékével és a szolgáltatások ellenértékével csökkentett érték 1 ezreléke), ám még ez is elfogadhatatlan. A kereskedelmi és iparkamarában egyébként a tervek szerint egységesen évi 5 ezer forint lenne a tagdíj.
VM: közel egy hónapon keresztül tartott az egyeztetés
Lapunk kérdésére, hogy milyen formában zajlott a társadalmi vita a tervezet eredeti formájáról, a Vidékfejlesztési Minisztérium azt tudatta: 2011. április 21-e és május 15-e között széles körben zajlott az egyeztetés, majd a VM külön minden tárcával, hatóságokkal, és a jelentősebb szakmai és érdek-képviseleti szervekkel is egyeztetett. A közel 50 írásban is rögzített észrevételt részletesen feldolgozta a minisztérium. A tárca sajtóosztálya azt is közölte lapunkkal, készültek háttérszámítások arról, hogy mekkora lenne a kamara tagsága s milyen lenne az összetétele gazdasági ágak szerint, illetve, hogy mekkora lenne a bevétele évente, ám ezek az adatok nem nyilvánosak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.