A Nemzeti Egységes Kártyarendszer megvalósítása nem azt jelenti, hogy létrehozunk egyetlen szuperkártyát, amely kiváltja az összes többi okmányt – válaszolta a Világgazdaság kérdésére a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH). A koncepció lényege a rendszer egységesítése: idővel a legtöbb kártyát alkalmassá tennék az egységes technológia szerinti használatra, ám azt mindenki maga dönthetné el, milyen személyes adatait szeretné egyetlen közös kártyán kezelni – közölte a hivatal.
Arról, hogy az új rendszer létrehozása mennyibe kerülhet, a KEK KH csupán annyit válaszolt lapunknak: a projekt finanszírozása teljes egészében uniós forrásból történik. Így aki legalább kiindulópontnak használható becslést szeretne, jobb híján abból indulhat ki, hogy az okmányirodákban a legolcsóbb kártyák elkészítéséért 1500 forintot kérnek el, ami nagyjából pontosan a gyártás költségeit fedezheti. Ezek azonban egyszerűbbek, papíralapúak, nincs bennük olyan chip, amely az egységes használatra alkalmassá tenné őket, vagyis a NEK drágább lehet.
Ráadásul jó ideig még nincs szó fizikaliag egységes kártyákról, csupán több, ugyanolyan technológiával felszereltről, így a költségek még tovább nőhetnek. Nem tisztázott ugyanis még teljes körűen, mely kártyákat egységesíthetné a NEK.
Az ötletelés 2010-ben a személyi igazolványhoz kapcsolásból indult ki. Az is tény már, hogy a NEK megvalósításának első lépéseként áprilisban megkezdődött az új típusú diákigazolványok kiadása. A KEK KH úgy tájékoztatta lapunkat: az elmúlt valamivel több, mint négy hónapban 75 836 legyártott, megszemélyesített diákigazolvány készült el. A polgárőr-igazolványokat a diákigazolványokhoz hasonlóan szintén a NEK keretében adják ki, erről júniusban írtak alá megállapodást. A kormánytisztviselői kártyát, az oktatói és a pedagógusigazolványt pedig 2013 elején kezdhetik úgy gyártani, hogy NEK-kompatibilisek legyenek.
Ilyen volna a budapesti közösségi közlekedésben az elektronikus jegy- és bérletrendszer is – ezt azonban biztosan nem vezetik be már jövőre, a mostani tervek szerint talán 2014-től jöhet az új rendszer. Vagyis az egységesítés még legalább másfél évig valószínűleg csak technológiai egységet jelenthet a korábbinál drágább technológiával, arra azonban még várni kell, hogy mindenkinek egy kártyán férjen el a zsebében szinte minden adata. Az adatvédelem biztonságáért aggódók ennek örülhetnének is, de az információk összekapcsolása valószínűleg így sem igazán csillapítja az aggályaikat.
Felmerült már az is, hogy a jogosítvány, a tajkártya vagy az adókártya is bele fog tartozni a körbe, ezekről egyelőre nincs információ. Annyi biztos: adókártyákat néhány hete adtak ki először tavaly szeptember óta – azóta tartott a modernebbé alakítás, időközben pecsétes papírt kaptak az igénylők.
A közlekedésben van üzlet
A BKK-bérlet lehet az egyetlen a szóban forgó kártyák közül, amelyet vásárolni lehet. Nyugat-európai városokban, ahol elektronikus a tömegközlekedés jegyrendszere, a kártyák kiadása nagy üzlet: 1–3 év alatt megtérül a befektetés, ezért fizetnek magáncégek jelentős összegeket, hogy ők építhessék ki a rendszert. A városoknak is megéri a kiszervezés, mivel az ő költségeik minimálisak. Adatvédelmileg bonyolult kérdés, hogyan lehet egy személyes adatokat tartalmazó kártyára vásárlásokat átvezetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.