Az ügy előzménye, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még 2006 decemberében megállapította: az Allianz Hungária és a Generali-Providencia biztosító, illetve a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz), valamint három alkuszcég 2000 és 2005 között versenyellenes megállapodásokat kötöttek. Ezek keretében ugyanis a biztosítók a márkakereskedők autójavító műhelyeinek fizetendő javítási óradíj mértékét a kereskedők által kiközvetített biztosítások számától és arányától is függővé tették. A fogyasztókat, illetve a többi piaci szereplőt károsító megállapodások így a GVH értelmezése szerint hozzájárultak ahhoz, hogy a javítási óradíjak emelkedjenek, ami pedig végső soron a casco biztosítási díj összegét növelte meg, valamint kihatással volt a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások díjaira is.
A GVH ezért jelentős, közel hétmilliárd forintos bírságot szabott ki az érintettekre. Az Allianzot 5,3 milliárd, a Generalit mintegy egymilliárd forint befizetésére kötelezte a hatóság, aminek a két cég még 2007 márciusában eleget is tett. A Gémosz 360 milliós, míg a három alkuszcég pár tízmilliós bírságot kapott.
Az érintettek – az egyik alkuszcég kivételével – a GVH határozatát bírósági úton támadták meg, az ügyben eljáró Legfelsőbb Bíróság pedig azzal a kérdéssel fordult az Európai Bírósághoz, hogy a biztosítók és az autójavítók, illetve ez utóbbiak egyesülete közötti megállapodások az uniós jog értelmében a piaci versenyt kizárására, korlátozására vagy torzítására irányuló megállapodásoknak minősülnek-e.
A főtanácsnok ma kiadott véleménye szerint az Európai Bíróság nem rendelkezik hatáskörrel a Legfelsőbb Bíróság kérdésének megválaszolására, ezért elsősorban ennek kimondását javasolja az Európai Bíróságnak - tájékoztatta lapunkat az Európai Bíróság sajtóosztálya. Arra az esetre, ha a Bíróság mégis úgy döntene, hogy van hatásköre a kérdés megválaszolására, a főtanácsnok annak megállapítását javasolja, hogy az érintett autójavító vállalkozások és azok egyesülete, illetve a biztosítók között létrejött megállapodások korlátozták a versenyt a gépjármű-javítások szolgáltatásának piacán.
Az Európai Bíróság ítélete a legtöbb esetben követi a főtanácsnoki indítvány megállapításait. Ha az Európai Bíróság mégis azt mondaná ki, hogy a GVH által elmarasztalt gyakorlat nem sérti az uniós jogot, akkor azt a Legfelsőbb Bíróság meghozandó ítéletének is tükröznie kell – mondta el lapunknak korábban Lehóczki Balázs, az Európai Bíróság sajtóosztályának munkatársa. Ez annyit jelenthet, hogy a GVH határozatát meg kell semmisíteni, és a cégek által befizetett bírságot is vissza kell téríteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.