A tervek szerint az év elejétől a vadászgépekkel nem rendelkező Szlovénia légterének védelme is a magyar légierő felelősségi körébe tartozik. Ha egy átrepülő gép Szlovénia légterében követ el szabálysértést, akkor már nem olasz vadászgépek szállnak fel, mint eddig, hanem magyarok. A legdrágább hazai fegyverbeszerzési program ezzel már a NATO-ban is bizonyíthatja majd hasznosságát. A szlovén légtér védelmének terve már 2003-ban is felmerült, ám Ljubljana végül a magyarok helyett az olaszokat választotta.
"A magyar légierő azért láthatja el ezt a feladatot, mert Szlovéniának lényegében nincs légiereje. Bár a megoldás nem túl gyakori, egyáltalán nem ismeretlen a nemzetközi gyakorlatban” – nyilatkozta lapunknak Tálas Péter a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai és Védelmi Kutatóközpontjának vezetője. A biztonságpolitikai szakértő hozzátette: hasonló a helyzet a három balti állam esetében is, ezen országok NATO-tagságuk óta légterük védelmét mindig valamilyen más állam látja el.
Tálas Péter szerint annak, hogy a magyarok védik Szlovénia légterét, több előnye is van. „Személy szerint lelkes vagyok, és nagyon pozitívnak tartom, hogy erre a lépésre sor került. A Gripenek teljesítményéhez képest Magyarország légtere viszonylag kicsi, ezek a gépek nem ilyen kis terület védelmére vannak szakosítva, el tudják látni jóval nagyobb terület védelmét is. Azzal, hogy a védendő terület kiegészül Szlovénia légterével is, a Gripen kihasználtsága is jobb lesz” – fogalmazott a biztonságpolitikai szakértő, aki szerint a megbízás tartósnak bizonyulhat, mivel Szlovéniának nem lesz lehetősége a közeljövőben légierő vásárlására.
Tálas szerint bár Magyarországnak régóta van ilyen terve, a megegyezés megszületése azért is jelentős, mert a két ország rendezett viszonyára is utal. „Hiába van két ország ugyanazon katonai tömbben, a légtér védelme mindig a nemzeti szuverenitás egyik kényes pontja.” Ha Magyarország és Szlovénia között egy ilyen együttműködés megvalósulhat, az szilárd kapcsolatokat jelent, amelynek hiányában a megállapodásról nem lehetne szó. „Egészen biztos például, hogy Görögország és Törökország között ilyen együttműködés nem jöhetne létre” – említett példát Tálas.
A szakértő szerint a most létrejött megállapodáson az sem változtatna érdemben, ha a jövőben Magyarország és Szlovénia egyébként rendezett viszonya némileg megromlana. „Egy politikai vita nem érintene egy ilyen erős megállapodást, a szerződés felbontásához olyan krízisnek kellene történnie, amely a fegyveres konfliktus kirobbanásával fenyegetne. Egyébként is jellemző, hogy a honvédelmi minisztériumok, két ország katonai vezetése közt rendszerint jobb viszony áll fenn, mint a politikai vezetők között” – fogalmazott.
Kérdés ugyanakkor, hogy a példa mennyire lesz ragadós – vetette fel biztonságpolitikai szakértő. „Várható, hogy a légvédelemben lyukak keletkeznek, például Horvátország, Románia, vagy Bulgária esetében, hiszen ezen országoknál a légierő vagy nem kielégítő, vagy a közeljövőben lejár az üzemideje a gépeknek. Reális cél lehet a jövőben, hogy Magyarország esetleg Horvátország védelmét is ellátja a Gripenekkel.”
A jövőben nem csupán Szlovénia felett lehet majd magyar felségjelzésű vadászgépekkel találkozni. 2015-től hazánk látja el a három balti állam, Litvánia, Lettország, és Észtország légterének védelmét is. Ennek érdekében jövőre négy magyar Gripen ideiglenesen Litvániába költözik, hogy az esetlegesen felmerülő légi bonyodalmak tisztázásában segítsen.
Gripen: ellentmondásos beszerzés
Bebizonyosodott, hogy jó döntés volt a svéd gyártmányú vadászgép, a Gripen hadrendbe állítása – mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter a karácsony előtt a kecskeméti repülőbázison tartott sajtótájékoztatón. „A Gripen nagyszerű fegyver, amely a honvédelem rendszerébe jól beillesztve megsokszorozza védelmi képességeinket” – mondta a miniszter, majd gratulált Ugrik Csaba ezredesnek, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokának abból az alkalomból, hogy a bázis Gripen-pilótái elérték a tízezredik repült órát. Hende utalt arra, hogy Gripenek Magyarország számára a legjobb feltételek mellett elérhető negyedik generációs harc repülőgépek voltak.
Magyarország légterében az első fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatot 2008. december 15-én adta az első két JAS-39 Gripen. Az összesen 12 együléses és két kétüléses gépből álló flotta 2010 óta egyedül látja el a magyar légvédelmet, a logisztikában és a gyakorlatban is segítséget nyújt a svéd fél. A Gripen vadászgép konstrukciójából adódóan még legalább 25-30 évig rendszerben tartható, így hosszú távú megoldást jelenthet Magyarország légterének védelmében.
Hende Csaba honvédelmi miniszter és Sten Tolgfors svéd védelmi miniszter 2012. január 30-án írta alá a Gripen-szerződés módosításáról szóló megállapodást. Ez tartalmazza a költségvetési terhek csökkentését, fizetési ütemezés módosítását, a futamidő tíz évvel történő meghosszabbítását és a kiképzési feladatok beemelését a megállapodásba. A szerződés abban is módosult, hogy 2026-ig bármikor lehetővé válik a gépek tulajdonjogának megszerzése.
A Gripenek beszerzése azonban idehaza politikai vitáktól volt terhes. Az első Orbán-kormány idején meghozott döntésről azt állította az akkori ellenzék, hogy korrupció eredménye. Néhány éve az osztrák Profil című hetilap közölt cikket arról, hogy magyar személyek megvesztegetése árán döntött 2001-ben a budapesti kormány a Gripen harci repülőgépek lízingjéről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.