BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszaélés a munkahelyen: hogyan védekezhetünk?

A munkahelyeken gyakran előfordul, hogy az árukészlet vagy a készpénz hiányzik. Ilyenkor a munkáltató többnyire sejti, hogy ki volt az elkövető, azonban nem tudja megfelelően bizonyítani a munkavállaló vétkességét. A tapasztalatunk szerint a munkáltatók ezen visszaéléseket különböző eljárásokkal csökkenthetik, illetve a bizonyítási nehézségüket néhány egyszerű szabály betartásával jelentősen enyhíthetik.

Fontos, hogy a leltározás, számlázás, a készpénzkezelés, az áruátvétel szabályai írásban rögzítésre kerüljenek. Az eljárási rendeket érhetően kell megfogalmazni, a folyamatokat a lehető legegyszerűbben kell meghatározni. A szabályzatokat minden munkavállaló számára elérhetővé kell tenni. A munkaköri leírásban részletesen szabályozni kell a munkavállaló felelősségét, milyen megőrzési, elszámolási felelőssége van.

Az új Munka Törvénykönyve bevezette az úgynevezett munkavállalói biztosítékot, amely alapján azon munkavállaló, aki pénzt vagy más érték átvételével és kiadásával foglalkozik (például pénztáros) egy havi alapbérének összegét biztosítékként leteheti a munkáltatónál. A munkáltató egy elkülönített számlán köteles ezt tárolni. Fontos, hogy a munkáltató kizárólag akkor jogosult a biztosítékból kielégítést nyerni, amennyiben a munkavállaló kártérítési felelősségét elismerte, vagy felelősséget a bíróság jogerős határozattal elismerte. Mivel gyakran a pénzt kezelő munkavállalók alapbére alacsony, ezért az egy havi bérük nem mindig fedezi a hiányt.

Érdemes megfontolni, hogy a társaság leltárfelelősségi megállapodást kössön a munkavállalókkal a leltárhiányok csökkentése miatt. Ilyenkor nem szükséges a munkavállaló vétkességét bizonyítania, csak a hiányt. A felelősségre vonás feltétel többek között a leltári készlet szabályszerű átadása és átvétele, a leltárhiánynak a leltározási rend szerint lebonyolított, a teljes leltári készletet érintő leltárfelvétel alapján történő megállapítása. A leltárfelelősségi megállapodás esetén a társaságnak ügyelni kell a szabályszerű és pontos nyilvántartások vezetésére.

Nem elég tökéletesen megfogalmazott szabályzat és munkaköri leírás, elengedhetetlen, hogy a munkáltató figyelemmel kísérje a szabályzatok betartását, illetve frissítse ez utóbbiakat. Ha például évek óta a szabályzattól eltérő eljárásokat követnek, vagy a munkavállaló a munkaköri leírástól eltérő munkát végez, akkor nem lehet sikeresen az okiratokra hivatkozni. A legfontosabb szabály a folyamatok rendszeres, illetve szúrópróbaszerű ellenőrzése. Ezáltal csökkenhetők a hiányok, illetve a munkavállalók is jobban odafigyelnek.

Haladéktalanul vizsgálatot kell indítani

Ha a munkáltató áru- vagy készpénzhiányt tapasztal, haladéktalanul ki kell vizsgálni az esetet. A kivizsgálásba javasolt ügyvédet bevonni, aki átvizsgálja az írásos iratokat, meghallgatja az érintett munkavállalókat és javaslatot tesz az alkalmazandó következményekre. Egyszerű módja a kártérítés érvényesítésének a fizetési felszólítás. A társaság legfeljebb a minimálbér háromszorosáig (jelenleg 304 500 forint) fizetési felszólítással érvényesítheti kártérítési igényét. A fizetési felszólításban meg kell jelölni a követelt összeget, a jogorvoslatra vonatkozó kioktatást és az indoklást. Ha a munkavállaló nem nyújt be keresetet a felszólítás ellen, úgy az jogerőre emelkedik és végrehajtható. Minden más esetben bírósági úton lehet csak az igényt érvényesíteni.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.