BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxustermék készülhet Tokajon

A Tokaji első számú nemzeti márkaként történő sikeressé tétele érdekében a legnevesebb borászok és marketingszakemberek részvételével egy új tanácsadó szervezet áll fel a Tokaji Borvidéken. A Tokaj Kereskedőház Zrt. felügyelőbizottságának elnöke szerint az előző menedzsment előnytelen szerződéseket kötött, jelentős kárt okozva ezzel a cégnek.

Néhány éven belül valódi hírnévre tehetnek szert a nemzetközi piacon a tokaji borok a közeljövőben elinduló márkaépítési programnak köszönhetően – mondta Tombor András, a Tokaj Kereskedőház Zrt. felügyelőbizottságának elnöke tegnap tartott sajtótájékoztatóján. Tájékoztatása szerint alapjaiban kell újjáépíteni az intézmény működését, mivel az elmúlt években „a kereskedőház inkább húzta, és nem tolta a hegyvidéket, miközben rendkívül alacsony minőséget dobott piacra”. A cég a borvidék új támasza kell legyen, az itt termelt borok pedig luxustermékként kell a piacra kerüljenek – határozta meg a célt.

Ennek érdekében a Tokaji Kereskedőház Zrt. és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának kezdeményezésére egy tanácsadó szervezetet hoznak létre a legnevesebb tokai borászok és marketingszakemberek közreműködésével. A teljes Tokai Borvidék minőségi termelésre történő átállását és megújulását célként kitűző társaság a külföldi márkaépítést azzal is segíteni kívánja, hogy szerződést kötött a nemzetközi italpiac vezető márkatanácsadó cégei között számon tartott Claessens Internationallel. A brandépítésre két évre 3 milliárd forint, azaz mintegy 10 millió euró áll rendelkezésre – mondta az elnök.

Tombor András azt is elmondta: azzal számolnak, hogy nagyjából 5-7 évre van szükség ahhoz, hogy a Tokaji márka minden célpiacon ismertté váljon, ez azért is fontos, mert – reményeik szerint – a márkanév „első számú nemzeti ikonként történő megjelenítése a többi magyar borvidék borainak értékesítését is segíteni fogja”. Az értékesítéssel kapcsolatban annyit mondott: a Tokaj Kereskedőház Zrt. a borvidéken mintegy 900 hektárról vásárol fel szőlőt, ez a helyi termés mintegy harmada. A társaság tavaly 3,8 milliárd forint árbevételt ért el az előző évi 3,2 milliárd forint után. 

 Tokaji Kereskedőház Zrt-val kapcsolatban nemrég derült ki, hogy az előző vezetés idején különböző évjáratú és minőségű borokat szabálytalanul házasítottak. A cégnél elrendelték a teljes borkészlet tételes felülvizsgálatát, amelynek lezárultáig korlátozzák a kiszállításokat is. A legnagyobb vizsgált tétel egy amerikai szállítmány. 2010-ben tíz évre szóló – évi mintegy 2,5 millió dolláros – a kereskedőház szerződést kötött az egyik legnagyobb amerikai kereskedelmi lánccal, a Costcoval. Ennek értelmében 2001-es évjáratú, díszdobozos csomagolású, 3 puttonyos aszút fog az áruházláncnak szállítani, évente 250 ezer palackot. Ez az Egyesült Államokba irányuló éves magyar borexport 10 százaléka volt akkor.

A szerződéssel kapcsolatban az elnök azt nyilatkozta lapunknak: „Rendkívül rossz szerződés, amely nem vette figyelembe a magyar érdekeket. Jelentős kár ért bennünket, ezért büntetőfeljelentést tettünk”. Elmondása szerint felfüggesztették az ügyletet, de a kötelezettségek egyelőre maradtak. A forrásokkal nem lesz gond. Lázár János korábban kijelentette: a kormánynak az a célja, hogy 2014 és 2020 között körülbelül 100 milliárd forintot irányítson Tokaj-Hegyalja fejlesztésére, a pénzhez önkormányzatok, valamint az ott élő és gazdálkodó emberek juthatnak hozzá.

A Tokaj Kereskedőház Zrt. révén a magyar állam is szereplője ennek a borvidéknek, a társaság minőségi fejlesztésére 3 milliárd forintot költött 2013-ban, legalább még 3,5-4 milliárdot kell költeni erre 2014-ben – fogalmazott. Más miatt is szükség lehet a márkaépítésre: az Európai Bíróság az év elején elutasította a magyar fellebbezést a Tokaj márkanév ügyében. Az EU bírósága azt mondta ki, hogy nem minősül megtámadhatónak a Vinohradnícka oblast'' Tokaj szlovák név nyilvántartásba való bejegyzése, így ők is használhatják a márnevet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.