Az 1000. „Lehetőségautó” kulcsát adta át szerdán Czibere Károly, a Szociális ügyekért és Társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár egy amputáción átesett mozgássérültnek.
Az EMMI által indított támogatási program résztvevői (a Széchenyi Lízing Zrt., a Suzuki Magyarország Zrt., a Signál Biztosító Zrt. és a Lehetőségautó Kft.) célja a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló rendeletnek megfelelően elvileg az, hogy minél hatékonyabban, minél több fogyatékos ember önálló életviteléhez, társadalmi integrációjához járuljon hozzá.
Az elmúlt három évben 1800-an használták ki a megújult gépjárműszerzési támogatás adta lehetőséget, közülük ezren választották az új gépjármű beszerzését.
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) szerint azonban sokkal többen élnének a lehetőséggel, ha nem szigorították volna meg a korábbi szabályokat. E szerint ugyanis csak azok élhetnek a kedvezményekkel, akik közlekedőképességében súlyosan akadályozottak, csakhogy az új vizsgálati módszer alapján ezt a minősítést csak alig 40 százaléka kapja meg az egyébként alanyi jogosult autista, siket, értelmi sérült, vak és gyengénlátó, ritka betegséggel élő embereknek. Tömegével fordul elő, hogy egy alsóvégtagi részleges bénulással, végtagrövidüléssel élő, könyökmankóval, bottal járóképes ember a jelenlegi vizsgálati módszerek alapján nem minősül mozgásában súlyosan akadályozott embernek. Különösen igaz ez abban az esetben, ha a mozgássérültség oka idegrendszeri eredetű, például gyermekbénulás, stroke, egyéb agyi történés.
Vagyis a járműszerzési támogatások új rendszerében a korábban mozgássérültnek számító emberek mintegy 60 százaléka nem lehet kedvezményezett. „A járműszerzési támogatások új rendszerében a legsúlyosabb mozgássérültséggel élő emberek - a mechanikus, illetve elektromos kerekesszéket használók - nem juthatnak hozzá olyan új gépkocsi vásárlásához nyújtott 900 ezer forint összegű támogatáshoz, amely számukra a közlekedésben önállóan, vagy segítséggel történő részvételüket biztosítaná” – hívja fel a figyelmet a Czibere Károly államtitkárnak szeptember elején írt nyílt levelében a MEOSZ elnöke.
Hegedűs Lajos szerint komoly problémát jelent az is, hogy az új gépkocsi beszerzéséhez nyújtott támogatás kizárólag a Suzuki gyár egyes típusaihoz vehető igénybe, ám ezek műszaki szempontból nem alkalmasak a kerekesszékes emberek jelentős többsége számára. Ők nem tudnak beszállni a támogatási rendszerben kapható egyetlen Suzukiba sem, mert az első ajtó nem elég széles ahhoz, hogy a kerekesszékből önállóan átülhessenek a vezetőülésbe. A normál méretű mechanikus kerekesszék összecsukott állapotban csak a legdrágább típus csomagtartójába fér bele, elfoglalva a teljes csomagtartót, de a legsúlyosabb mozgássérültek által használt elektromos kerekesszékek még szétszedett állapotban sem férnek bele a egyetlen típusába sem, ehhez Combi gépkocsira lenne szükség.
Úgy tudjuk, az államtitkár már egyeztetett a felvetett kérdésekben a MEOSZ elnökével.
Emellett radikálisan csökkent a súlyosan mozgássérült emberek számára adható lakás-akadálymentesítési támogatás mértéke. 2010-ben évente mintegy hatezer (a korábbi években 12-15 ezer) ember részesült ilyen támogatásban, jelenleg ennek a mindössze tíz százaléka, hatszáz ember. Az adható támogatás mértéke 1996 év óta változatlanul legfeljebb 150 ezer forint, miközben az ügyintézési költség már több mint 30 ezer forint. Ezen a tételen a MEOSZ számításai szerint évente közel egymilliárd forintot spórol a költségvetés.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.