A közvélemény-kutató friss felméréséről szerdán tájékoztatta az MTI-t. Adataik szerint a Fidesznek ismét csökkent a szavazóbázisa: míg januárban a választókorú népesség 23 százaléka támogatta a kormánypártot, február elején 21 százalék. Erősített viszont a Jobbik, tábora a múltkori 14-ről 16 százalékra emelkedett - írták, jelezve, hogy a Jobbiknak még soha nem volt ilyen sok támogatója, jelenleg 1,3 millió választópolgár.
"A pártrangsorban a Jobbik egyre közelebb kerül a Fideszhez, híveik számában már csak 400 ezres a különbség" - közölte az Ipsos. Kutatásuk alapján az MSZP táborának mérete rendkívül stabil, negyedik hónapja 11 százalékos, ami 900 ezer szavazót jelent. A Demokratikus Koalíció (DK) valamelyest javított, most februárban 4 százaléknyi választót (körülbelül 300 ezer embert) vonzott. Az LMP továbbra is maradt a 3 százalékon, negyedmilliós táborral. Az Együtt és a Párbeszéd Magyarországért (PM), akárcsak a múlt hónapban, 1-1 százalékos, így táboruk csaknem 100-100 ezres lehet.
Az Ipsos mérése szerint a politikától távolságot tartók csoportjának növekedése megállt, jelenleg 40 százaléknyian vannak, azaz 3,2 millió választó tartozik közéjük. A biztos pártválasztók körében a Fidesz 40 százalékos, a Jobbik ebben az aktív szavazói csoportban 25 százalékot, az MSZP 19-et kapna. A DK 6 százalékon áll, az LMP 5-öt, az Együtt és a PM 1-1 százalékos eredményt érne el ebben a körben - tájékoztattak.
Az Ipsos összefoglalójában kiemelte, hogy október óta a Fidesz támogatottsága 35-ről 21 százalékra csökkent, azaz a kormánypárttól 1,1 millió szavazó távozott. Ez idő alatt a Jobbiknak 11-ről 16 százalékra nőtt a támogatottsága, míg a pártválasztásukban bizonytalanok aránya 32-ről 40 százalékra bővült - részletezték.
A szavazói mozgásokat összesítve a közvélemény-kutató azt tapasztalta, hogy a Fideszt elhagyó fiatalok és középkorúak, valamint a kis településeken élők inkább a Jobbik irányába fordultak, míg a kormánypárttól távozó idősebbek, nagyvárosokban élők elbizonytalanodtak, passzívvá váltak.
A Jobbik megerősödésének következménye - folytatták -, hogy egyre több társadalmi csoportban átveszik a vezetést a Fidesztől: a munkanélküliek és a szakmunkások körében ez már korábban megtörtént, itt most az előnyük 5-6 százalékpontos.
Az Ipsos ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az idei év februárja a választói viselkedésben jelentős fordulatot hozott: közvélemény-kutatásaikban először fordul elő, hogy a 30 évnél fiatalabb választók között a Jobbik megelőzi a Fideszt (20, illetve 16 százalékot érnek el).
Kifejtették: a Jobbik az életkor emelkedésével mind kisebb tábort vonz, a harmincasok-negyvenesek körében 17 százalékot ér el, az ötvenesek-hatvanasok között 14, míg a náluk idősebbeknél mindössze 8 százalékot. Azt is írták: a Jobbik viszonylag egyenletes társadalmi beágyazottságát igazolja, hogy az egyes iskolázottsági csoportokban, valamint a különböző települési kategóriákban a támogatók aránya kevéssé, legfeljebb 2-3 százalékponttal tér el az átlagtól. Az egyik végponton az alapfokú végzettségűek és a fővárosiak 13-13 százalékos eredménye áll, a másikon az érettségizettek és a kisvárosokban élők 18-18 százaléka - sorolták az adatokat, hozzátéve, a párt táborának erős összetartó eleme, hogy rendkívül elégedetlen a hazai helyzettel: 88 százalékuk szerint rossz irányban haladnak az ország ügyei, s csak 8 százalékuk nyilatkozott pozitívan.
A Fideszről azt írták, hogy minden társadalmi csoportban sokat veszített, de az említett hármon - ahol a Jobbik vezet - és a nyugdíjasokon kívül - ahol holtversenyben állnak az MSZP-vel - a többiben megtartotta első helyét. A kormánypártnak a falvakban vannak a legerősebb pozíciói, ott 30 százalékon állnak, legkevesebb híve pedig az ötvenes korosztályban, ott mindössze 15 százalékot kapnának, éppen annyit, mint a Jobbik és az MSZP.
Az Ipsos tájékoztatója végén azt írta, hogy "a Fidesz tábora egyre inkább a szavazói törzsközönségre szűkül", aminek egyik érzékelhető sajátossága, hogy szinte egységesek az ország helyzetének megítélésében: 92 százalékuk szerint jó irányba mennek a dolgok Magyarországon. Az Ipsos február 1-7. között vette fel közvélemény-kutatásának adatait ezer ember megkérdezésével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.