Nem egy esetben fordult már elő, hogy a menekültek a gépkocsi vezetőjének tudta, beavatkozása nélkül bejutottak a nemzetközi fuvarozó kamionjába. „Épp ezért a teljes vállalkozói körre kiterjed az a felhívás, amely szerint rendszeresen ellenőrizniük kell a kamionok zárt tereit: a ponyvák, az ajtók sértetlenségét, és a járművek alá is be kell nézniük. Mindezek rögzítésére speciális naplót is kell vezetni” – mondta Peredi, s azt is megjegyezte, hogy a szakmán belül nagy az összetartás.
„A belföldi fuvarozók esetében nem ilyen mértékű a probléma, itt nincs szó tömeges jelenségről” – mondta a főtitkár. Az autóbuszos személyszállítást végző vállalkozások pedig „megrendelésre” találkoznak a migrációs problémakörrel, közülük ugyanis több a központi költségvetés finanszírozásában végez szolgáltatást a hatóságoknak, vagyis migránsokat szállít. Miközben ők legálisan kerülnek kapcsolatba a migránsokkal, a tapasztalatok szerint megjelentek már külföldi – például román, szerb – buszok, amelyek csempészetre szakosodtak.
„A taxisok között is vannak, akik teljesen szabályszerűen járnak el – vagyis bekapcsolt taxiórával – szállítanak utasokat, hisz a jármű vezetőjének nincs joga ellenőrizni az utasok személyazonosságát. Ennek ellenére előfordult, hogy a szabályosan dolgozó taxist a hatóság lekapcsolta, és egy ideig nem kapta vissza az autóját, nem dolgozhatott” – mondta Peredi, de azt is hozzátette: a helyzetnek persze a taxisok között is lehetnek nemkívánatos vámszedői.
„Látszik, hogy európai szinten elharapództak az erőszakos cselekmények a migráció kapcsán, ilyenkor a járművezető biztonsága érdekében elsődleges a hatóság értesítése” – mondta a főtitkár. A probléma kezeléséhez szerinte erős központi, európai szabályozás kellene, nem utolsósorban azért, mert a közúton működnie kell a személy- és áruszállító tevékenységnek.
„A híradókban az utóbbi időben gyakran látott kamionfeltörések rongálásnak számítanak.
Ezért azt így keletkezett, a járművel kapcsolatos károkat a casco téríti. Az Union biztosítottjainak körében egyébként egyelőre nincs tudomásunk ilyen járműkárokról” – mondta a Világgazdaságnak Maják Viktor, az Union kommunikációs igazgatója. Hozzátette: mentesülés csak háborús esemény vagy zavargás lenne, de ezek nem számítanak egyik kategóriába sem. „A casco a rakományban okozott kárt nem téríti, igaz, ezekben az esetekben ez egyébként is kevésbé jellemző” – jegyezte meg Maják Viktor.
Úgy tudjuk, a fuvarozók tartanak attól is, mi lesz, ha megépül a kerítés a déli határnál, ott ugyanis rövid időn belül hasonló helyzet állhat elő, mint a Csalagútnál: a menekültek egy része valószínűleg megpróbál majd a kamionokra kapaszkodva vagy azokba bemászva átjutni Magyarországra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.