A vasárnapi boltbezárás bevezetése óta a vásárlói szokások nem tértek el nagyban az eddig megszokottaktól, ugyan a hétköznapok súlya megnövekedett, a boltokban mégis a péntek és a szombat a legforgalmasabb - közölte a Világgazdaság kiskereskedelmi ágazat aktuális kérdéseiről szóló októberi konferenciáján Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. Legfrissebb elemzésükből kiderül, a hazai vásárlóerő nem csak jóval az átlag alatt van, de három éve csak kis mértékű javulást mutat.
A tanulmány által vizsgált 42 európai ország rangsorában hazánk a 31. helyet foglalja el, annak ellenére, hogy az európai átlagtól való eltérését mutató index 37,7 százalékról 38,4 százalékra nőtt. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon az egy főre jutó nemzeti vásárlóerő a tavalyi 4949 euróhoz képest 5239 euróra növekedett.
A budapesti index összességében 128,6-ról 127,2-re csökkent. A leggazdagabb kerületek, mint a II. vagy a XII. vásárlóerő szempontjából továbbra is erősödtek, azonban a kevésbé tehetős kerületekben, mint a VIII. vagy a X. régióban élőké tovább csökkent. A GfK tanulmányából kiderül, hogy a megyék közötti különbség a fővárosi indexcsökkenésnek és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei növekedésnek köszönhetően mérséklődött. Az északnyugati megyék országos átlagtól való eltérése is csillapodott, míg a keleti megyék átlaga nőtt.
A szomszédos országok közül Szerbia, Románia és Ukrajna lakosai rendelkeznek a magyarokénál kevesebb elkölthető jövedelemmel. Az európai átlag 13 636 euró, a legszegényebbek az ukránok, ahol az elkölthető jövedelem 978 euró, valamint a moldávok, ahol fejenként 1214 euróból gazdálkodhatnak.
Az éllovasok nagyrészt továbbra is azok az északi országok, ahol évente egy fő több mint húszezer euróból költekezhet. Az ötödik helyen Dánia, a negyediken Luxemburg, a dobogós helyen Norvégia áll. Svájc a második, míg Liechtenstein magasan a mezőny első helyén áll, ahol egy fő évente körülbelül 64 900 euróból költekezhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.