Navracsics Tibor összeurópai problémának nevezte, hogy az európai gazdasági válság következtében felvetődik: vajon az oktatási intézmények biztosan azt a tudást adják-e meg, amire a leginkább szükség van a munkaerőpiacon.
Az elmúlt években gyors változások történtek: korábban állandónak tekintett tudáskészség avul el, miközben addig nem ismertek válnak kulcsfontosságúvá - magyarázta példaként említve, hogy 20 éve a számítógépes programozás még az informatikusok problémája volt, ma már az írástudás mellett a digitális írástudást is tanítani kellene.
Navracsics Tibor a másik súlyos problémának nevezte, hogy a nyugat-európai terrortámadásokat olyanok követték el, akik egy-két generáció óta ott élnek, mégis terrortámadásokat hajtottak végre saját honfitársaik ellen. Ez felveti a kérdést, vajon az Európai Unión belüli oktatási rendszerek hatékonyan tanítják-e az adott kultúrát, ahol az emberek élnek - jegyezte meg a biztos.
Navracsics Tibor fontosnak nevezte, hogy az Európai Bizottság ösztönözze, segítse az átjárhatóságot az oktatási rendszerek között, segítse a tapasztalatcserét, egymás kölcsönös megismerését. Beszélt arról is, hogy az általa képviselt területek elsődlegesen nemzeti hatáskörben vannak, de a bizottságnak is van szerepe az európai perspektíva közvetítésében. Mind az oktatás, mind a kultúra területén számos olyan európai program van, amely segíti az európai polgárok közötti kapcsolatok erősítését - tette hozzá a magyar uniós biztos.
Kiemelte ezek közül az egyetemisták jól működő mobilitási programját, az Erasmus kettőt, amely fiatalokat hoz egymáshoz közel. E területen megjelent egy új fogalom: az "erasmus-generáció", akik között nagyobb az egymás iránti bizalom, nyitottság jellemzi őket, nyelveket beszélnek, s nagyobb az esélyük, hogy jobban jövedelmező, kvalifikáltabb munkát találjanak.
Navracsics Tibor jelezte: az EU-ban négymillió fiatal van munka nélkül, miközben kétmillió informatikai munkahely betöltetlen, mert nincs elég szakképzett munkaerő.
Beszélt a biztos a Kreatív Európa programról, amely az alkotók szerepét, mobilitását erősíti és az iskolai testvérkapcsolatokról, illetve a pedagógusok együttműködéséről, amelyben 300 ezer pedagógus érintett az unióban.
Navracsics Tibor kérdésre válaszolva azt mondta, az összes uniós tagállamban komoly viták vannak az oktatási rendszerről, a bizottságnak az a feladata, hogy segítsen a közös problémák megoldásában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.