A népszavazási törvény módosítására tett javaslatot Pálffy Ilona, a Nemzeti Választási Iroda elnöke, illetve Patyi András, a Nemzeti Választási Bizottság elnöke az Országgyűlés igazságügyi bizottságának hétfői ülésén, amelyen beszámoltak a tavalyi országos népszavazás tapasztalatairól.
[caption id="" align="alignleft" width="600"] Fotó: MW[/caption]Pálffy Ilona elmondta, a népszavazási eljárás során több probléma is kiderült, amiket a választási eljárási törvény módosításával orvosolni lehetett volna, de az erről szóló tárgyalások megrekedtek. Ugyanakkor - tette hozzá - a népszavazási törvény módosításához csak egyszerű többség kell, így lehetőséget lát arra, hogy bizonyos változtatásokat mégis végrehajtson az Országgyűlés. Mint mondta, indokolt lenne tisztázni a köztársasági elnök és a miniszterelnök, mint népszavazást kezdeményezők jogosítványait, a kampányköltés szabályait és szükséges lenne lerövidítni a népszavazási kérdések hitelesítésénél a 90 napos kúriai jogorvoslati határidőt.
Szót ejtett arról is: indokolt lenne a népszavazási törvényben tisztázni a köztársasági elnök és a miniszterelnök mint népszavazást kezdeményezők jogosítványait, a kampányköltés szabályait, és szükséges lenne lerövidítni a kúriai jogorvoslati határidőt. Emellett fontos lenne tisztázni, hogy helyi népszavazás esetén ki jogosult szavazni - tette hozzá. Végül közölte: a tavaly október 2-ai népszavazás lebonyolítására 4 milliárd 950 millió forintot terveztek, de végül 4 milliárd 160 millió forintot költöttek. A 790 millió forint megtakarítás 90 százaléka az NVI szintjén keletkezett.
Felszólalásában Patyi András is a népszavazás kezdeményezőire vonatkozó szabályok egyértelművé tétele mellett érvelt. A népszavazás kezdeményezőire vonatkozó szabályok egyértelművé tétele mellett szükségesnek nevezte azt is, hogy rögzítsék, az országos népszavazás esetén a kezdeményezők hogyan tudják a határon túli választópolgárokat közvetlenül elérni a kampányeszközökkel. Jelezte: abban nem volt vita az NVB, a Kúria és az Alkotmánybíróság között, hogy a kormányt az általa kezdeményezett népszavazásban szervezőnek kell tekinteni, de - mint mondta - "az egységes jogértelmezés nem mindenben pótolhatja a szervező jogállására vonatkozó egyértelmű törvényi rendelkezést".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.