Mintegy hétszáz ember dolgozik három műszakban a Moszkva közelében, a Ramenszkojei járásban lezuhant utasszállító repülőgép katasztrófájának helyszínén, kétszáz jármű és kutatásra szolgáló gépek támogatásával – közölte hétfő reggel a rendkívüli helyzetek oroszországi minisztériumának szóvivője.
Szvetlana Petrenko szóvivő kijelentette, hogy a repülőgépen már a földbe csapódás után történt robbanás, az utasszállító zuhanás közben nem égett. Az orosz médiában megjelent szemtanúi beszámolók egy része szerint viszont a repülőgép már égett vagy füstölt, mielőtt lezuhant.
A terepen a kiemelt ügyekben eljáró Nyomozó Bizottság mintegy 70 szakértője is vizsgálódik. A roncsok mintegy harminchektáros területen szóródtak szét, ennek a hétfő kora délutánig átkutatott csaknem felén több mint 400 maradványt és a géproncs mintegy 30 darabját találták meg. Köztük volt a gép mindkét feketedoboza, az is, amely a pilóták üzenetváltásait, és az is, amely a repülési adatokat rögzíti.
Az állami légiforgalmi hivatal tájékoztatása szerint mindkét berendezés erősen megrongálódott, de feltehetően nem annyira, hogy ne lehessen kinyerni belőlük a szükséges információkat. Ez akkor derül ki, ha megkezdik a berendezések laboratóriumi vizsgálatát.
A helyszín elsődleges átvizsgálásával várhatóan hétfő estig végeznek, a részletes kutatás akár egy hétig is eltart.
A Szaratovszkije Avialinyii légitársaság Orszkba tartó An-148-asa vasárnap négy perccel a felszállása után eltűnt a radarernyőkről. A gép lezuhant, 65 utasa – köztük három gyerek – és hatfős személyzete életét vesztette. A járaton a jelentések szerint három külföldi – azeri, illetve svájci – állampolgár utazott. Az orosz áldozatok közül 35-en Orenburg megyében, tízen Moszkvában, négyen Szaratovban, hárman Szentpéterváron, a többiek pedig az ország más részein éltek.
A Kommerszant című gazdasági napilap szerint a szakértők jelenleg a hajtómű kigyulladását, a sebességmérő meghibásodást, a jegesedést és a pilóta hibáját tartják a legvalószínűbbnek a tragédia lehetséges okai közül. A terrortámadást a lap szerint nem sorolják ezek közé, de nem is vetették el véglegesen.
Az áldozatok azonosítása Moszkvában történik majd. Hozzátartozóiktól Orszkban hétfőn kezdik meg a mintavételt. Orszkban hétfőn gyásznapot tartanak, Moszkvában pedig a tragédia miatt törölték a hétfőre tervezett farsangi mulatságokat.
Az 1994-ben létrehozott Szaratovszkije Avialinyii öt An-148-100-as, hét Jak-42-es és két Embraer-190-es típusú repülőgépet üzemeltetett belföldi útvonalakon, valamint nemzetközi charterjáratokra. A lezuhant gép 2010-ben készült a voronyezsi repülőgépgyárban, az Aeroflot leányvállalataként működő Rosszija légitársaság számára.
A szaratovi központú cég tavaly februárban állította üzembe az An-148-ast. A légitársaságnál a légiközlekedés-felügyelet rendkívüli vizsgálatot kezdeményezett. A Szaratovszkije Avialinyii közölte, hogy a gép műszaki állapotával kapcsolatban nem merültek fel kifogások, a személyzet pedig tapasztalt volt.
A vizsgálatba egyébként bekapcsolódik a géptípust kifejlesztő ukrán Antonov vállalat képviselője is. Az ukrán Antonov vállalat licence alapján az Oroszországban is gyártott An-148-asokat egyébként az orosz felső vezetés és a szakszolgálatok szállítására is alkalmazzák.
Vlagyimir Putyin orosz elnök részvétét nyilvánította az áldozatok hozzátartozóinak, és a szerencsétlenség miatt elhalasztotta Szocsiba tervezett útját, ahol Mahmúd Abbásszal, palesztin hatóság elnökével találkozott volna. Az elnök elrendelte egy kormánybizottság felállítását az katasztrófa kivizsgálására, amelynek élére Dmitrij Medvegyev miniszterelnök Makszim Szokolovot nevezte ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.