A globális művészeti piac összforgalma 2017-ben elérte a 63,7 milliárd dollárt, ami 12 százalékos piaci növekedés az előző évi eredményekhez képest – derül ki a világ legfontosabb művészeti vásárának, az Art Baselnek és az egyik vezető pénzügyi szolgáltató cégnek, a UBS-nek a szokásos éves műtárgypiaci jelentéséből, a The Art Market 2018 kiadványból.
A dokumentum rámutat: földrajzi megoszlás szerint a művészeti piacon továbbra is az Egyesült Államok vezet, utána Kína, majd Nagy-Britannia következik. Az első három piaci szereplő a teljes értékesítés 83 százalékát adta. Az USA a maga 42 százalékával vitathatatlanul megtartotta globális piacvezető szerepét, a második-harmadik helyen azonban szinte holtverseny alakult ki. Kína – ha hajszálnyival is – most megelőzte a nagy hagyományokkal rendelkező és erős művészeti központnak számító Angliát, miután a globális értékesítés 21 százalékát hozta. A brit piac részesedése 20 százalék.
A sorrend a nagy aukciósházak jelenlétének köszönhető New Yorkban, Londonban és Pekingben. Ezek tevékenysége továbbra is a kínai piac legfontosabb mozgatórugója, és Ázsiában további potenciálok rejlenek, hiszen Japán, Dél-Korea, India és Indonézia a piac 23 százalékát adja, míg az EU 33 százalékot. A milliárdosok száma Ázsiában gyorsabban nő, mint bárhol a világon, és az elemzés idézi a Credit Suisse adatait, amelyek szerint a következő öt évben 205 új milliárdosra számíthat a művészeti piac Kínában. Ma a világ leggazdagabb embereinek 41 százaléka él Kínában, míg Észak-Amerikában 33 százalékuk, Európában 21 százalékuk.
A nyilvános aukciók árbevétele 27 százalékkal nőtt az előző évhez képest, elérve a 28,5 milliárd dollárt. Az Art Market 2018 is felhívja rá a figyelmet, hogy ebben a kiugró eredményben nagy szerepe volt annak, hogy tavaly egy olyan kiemelkedő tételt is aukcióra vittek, mint Leonardo da Vinci Salvator Mundija, ami egyszeri alkalomnak számít. A növekedés nagy része a piac csúcsán volt, a többi szegmens vegyes teljesítményt mutatott.
A 6500 galériás szereplő bevonásával készült vizsgálat szerint a galériák értékesítése 4 százalékkal nőtt, s elérte a 33,7 milliárd dollárt, azaz a teljes értékesítési mennyiség 53 százalékát. A növekedést árnyaltan kell kezelni, mert a felmérés szerint az általuk vizsgált galériáknak csupán 59 százaléka erősödött, 13 százalék stagnál, és 28 százalékuknak csökkent a forgalma. Csak az erős, nagy galériák képesek növekedni, a kis és közepes méretűek eredményei esnek. Az 500 ezer dolláros éves forgalmat elérő galériák esetében kivétel nélkül csökkenést mértek, míg az 1–10 millió közötti forgalmat elérők átlagosan 9 százalékos növekedést realizáltak.
A tendencia nem kedvez az új galériák nyitásának, és többeket bezárásra kényszerít, a forgalom pedig koncentrálódik a nagy, több helyszínen működő topgalériákra.
Ezzel együtt 2017-ben több mint húsz neves galéria is bezárásra kényszerült. Nem segíti a helyzetüket az sem, hogy a bevételük 46 százalékát az art faireken érik el, és a vásári részvétel költsége átlagosan 17 százalékkal növekedett 2017-ben.
Még egy érdekes összefüggést felvillantott a mértékadó tanulmány: a piacot sokáig mozgató legendás galeristák kiöregedését látjuk. Ez a piac a személyes bizalomra és kapcsolati tőkére épül. Még a legismertebb Larry Gagosian sem tudott válaszolni egy vele készült interjúban arra, hogy mi lesz a nevét viselő galériával, ha ő már visszavonul az üzlettől. Az online értékesítés 2017-ben elérte az 5,4 milliárd dollárt: a globális piac 8 százalékát teszi ki, s e platformon érik el a legtöbb új vásárlót is, bár az online felületeken még a legmagasabb áron elkelő tételek sem haladják meg a 15 ezer dolláros árat, vagyis a vevők élnek a vásárlási lehetőségekkel, de óvatosak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.