Az oroszországi világbajnokságon szereplő csapatok között 400 millió dollárt oszt szét a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA), és bár a 38 milliót érő végső győzelemhez képest a csoportkörért csak nyolcmillió jár, mégsem a korán elbukó csapatok az igazi vesztesek, hanem azok, akik egyáltalán ki sem jutottak a vb-re. Az, hogy egy válogatott elvérzik a selejtezők során, nem kizárólag sportszakmailag keserű tény, hanem olyan szegmenseit is érinti az ország gazdaságának, mint az idegenforgalom, de nagymértékben érinti az adott ország szövetségét, illetve a médiát és a sportszergyártókat is. Az idei világbajnokságról is sok erős válogatott maradt le, például az olasz, az amerikai, a holland vagy a chilei.
Leginkább az olaszok távolmaradása rázta meg a közvéleményt, ezért érdemes az ő példájukon keresztül ránézni a távolmaradás gazdasági következményeire.
A legnagyobb veszteséget az olasz szerencsejátékcégek szenvedik el: becslések szerint mintegy 140 millió eurós kiesést okoz a játékosok kedvetlensége. A szurkolók, úgy tűnik, kevésbé érdeklődnek a torna iránt akkor, ha saját válogatottjuk nem szerepel. A második legfájóbb hiány a televíziós jogdíjak kapcsán mutatkozik: vb-részvétel híján körülbelül százmillió eurós veszteség keletkezik az olasz szövetségnél. Ez azért súlyos gond, mert az előző vb-t az olaszok 81 százaléka követte tévén, így a grandiózus reklámbevételek is elmaradnak idén. Bánhatják a kocsmák és az éttermek is a válogatott kínos bukását, elemzők szerint ugyanis 70 millió eurós bevételtől esnek el. Ez keserves fejfájást okoz a vendéglősöknek, mert ilyen forgalmat csak kettő-négy évente lehet generálni, amikor vb vagy Eb van.
Mindenkinél jobban bosszankodott azonban a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség, amikor kiderült, hogy az Egyesült Államok csapata nem jutott ki a vb-re, hiszen az amerikaiak jelenléte óriási piaci többletet hozhatott volna. Ebből kifolyólag nyomban be is jelentették, hogy 2026-ban a tengerentúlon rendezik a világbajnokságot, a FIFA tehát nem bízza a véletlenre az amerikai tőke beáramlását. Bár az amerikai válogatott nincs jelen az idei vb-n, a nagy amerikai cégek így is képviseltetik magukat a tornán:
a Nike-t és a Coca-Colát például a legnagyobb hirdetők közé sorolhatjuk, a Fox televízió pedig 400 millió dollárt tett le az asztalra a közvetítési jogokért. Ennél többet – 600 millió dollárt – csak az NBCUniversal tulajdonában lévő, spanyol nyelvű, de szintén amerikai televíziós hálózat, a Telemundo fizet.
Ugyanilyen bevételi és brandépítési probléma személyesen a játékosoknak is, ha lemaradnak a világbajnokságról. A nagyobb futballisták ugyanis márkák komoly szponzori szerződésekkel, sokszor feltételekhez kötött partneri támogatással. Egy nagyobb név kapcsán nem biztos, hogy a játékosba rengeteget invesztáló szponzor repes az örömtől, ha kevesebb reklámozási felületet kap, mivel ügyfele otthonról nézi a tornát. Hasonló lehetőséget szalaszthat el egy még ismeretlen futballista is, akit tévés szereplés híján nincs hol és miért felfedezniük a nagyobb vállalatoknak.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.