BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden körülmények között jól használható a szabadidő-autó

Az új X5-öst minden lehetséges menethelyzetre felkészítették, még az igazán kemény terepre is.

Az atlantai menetpróba fő attrakciója a kemény terep kipróbálása volt. A krúzolós országúti szakaszok közé jó érzékkel illesztettek a szervezők egy meglepően férfias off-road szakaszt. Nem holmi vizesárkot, mesterséges dagonyácskát vagy marketingszagú földutat, hanem valódi erdőben kialakított pályát. Legalább egy órán át tartott a móka, fagyökerek lépcsőin, köves kaptatókon és szédítően meredek domboldalon.

Az új X5-ös kontrasztos jelenség. Egyrészt, mert ilyen terepre vélhetően nem vinné a tulajdonosa, féltené a fényezést és a felniket, másrészt el sem hinné, mire képes az autója. Megértem, hiszen a negyedik generációs szabadidő-autóból tényleg nem nézné ki az ember a kemény tereptudományt, pedig éppen ez az egyik fő mondanivalója. Az opciós tételek között ott van az Off-Road csomag, amely légrugózást, a tengelyeket védő alsó borítást és egyedi terepvisszajelzőket vonultat fel. Egy külön gombbal négyféle – havas, homokos, murvás és sziklás – talajra való program közül választhat a sofőr. Ekkor a fel- és lefelé is 40 milliméterrel állítható hasmagasságot, az xDrive rendszer karakterisztikáját, a gázreakciót, a váltóvezérlést és a menetstabilizáló beavatkozásának mértékét is az útfelület függvényében kalibrálja az elektronika. Az egészben az a legszebb, hogy a volán mögött ülve gyakorlatilag csak a karosszéria dimenzióival és a belógó terepakadályokkal kell foglalkozni, az autó megoldja a többi feladatot. A vezérlés szorgalmasan dolgozik, halljuk, ahogy tengelyenként és oldalanként ide-oda vándorol a hajtónyomaték, a batár X5-ös pedig szépen kimászik a forgalmi presztízséhez képest mocskos helyzetből.

Az új X5-ös 3,6 centivel hosszabb és 1,9-el magasabb elődjénél, a tengelytáv 4,2 centivel nőtt
Fotó: AM

Országúton haladva elsősorban csendességével szerez jó pontokat az autó, de a Georgia államban nagyrészt honos 45–65 mérföld per órás, azaz 72–104 kilométer per órás sebességkorlátozás tükrében szinte vicces volt az M50d verzióval cirkálni. A 400 lóerő és a tengernyi nyomaték alapjárat körüli fordulatszámra szedálva mozgatta a nagy testű autót, az irányíthatóság a jármű jellegéhez mérten meglepően precíz, a kormányzás közvetlen.

Az új dizájn és műszaki tartalom szerint kialakított műszerfal elsőre furának hat, az aktuális BMW-típusokat felidézve már-már űrbéli a vizuális hatás, de aztán elrendeződnek a dolgok. Az egyes funkciók ismeretében, azokat egyéni preferenciáink szerint előhívva máris felhasználóbarát oldalát mutatja az új X5-ös. Idővel talán ezért is éppúgy lehet majd rajongani, mint a vezető felé forduló középkonzolért és az analóg műszerekért.

A fedélzeten a márka legfejlettebb vezetéstámogató rendszerei teljesítenek szolgálatot. A teljesség igénye nélkül: elsőbbségadásra és rossz haladási irányra figyelmeztető funkció is van, valamint vészfékezési asszisztens is. Ez például rosszullét esetén automatikusan átveszi a jármű feletti irányítást, és biztonságosan az út szélére kormányozza, majd álló helyzetbe fékezi az autót.

A cikk a Világgazdaság december 18-i számában jelent meg

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.