Hetven százalékkal növelte Oroszország a vörös- és feketekaviár-termelését tavaly. Az orosz statisztikai hivatal adatai szerint
2018-ban 22,2 ezer tonna vörös lazackaviárt termeltek.
A tokhalból nyert – a vörös kaviárnál jóval drágább – fekete kaviárból a tavalyi termelés hét százalékkal nőtt, elérve a 32 tonnát. A Roszribolovsztvo orosz állami halászati ügynökség adatai szerint tavaly rekordmennyiségű, 676 ezer tonna lazacfélét halásztak le, ami csaknem a duplája az egy évvel korábbinak. Vörös kaviárból évi 12–14 ezer tonna fogy, a túltermelés miatt tavaly csökkent a lazackaviár ára.
A Szovjetunió felbomlása után a Kaszpi-tengeren korlátozás nélkül folyt a tokhalhalászat, a tokfélék tizenöt fajtájából nyolc veszélyeztetté vált, hat pedig egyenesen a kihalás szélére került.
Oroszország ezért 2007-ben állami monopóliummá tette a kaviár előállítását,
és halászati tilalmat rendelt el a Kaszpi-tengeren és a Volgán. Idővel kialakultak az akvakultúrás tenyésztés technológiái, és 2010-ben újraindult a feketekaviár-termelés, de már csak különleges halneveldékben élő tokhalak lehalászásával. Mindez azonban kevésnek bizonyulhat Oroszország számára, a szankciók miatt egyre több ország száll be a kaviárbizniszbe, és nem meglepő módon Kína harcolt ki magának vezető helyet.
Oroszország és Irán sokáig uralta a kaviárexport-piacot, azonban a túlhalászás miatti korlátozások bevezetése után jelentősen csökkent a kínálat a világ egyik legdrágább ételéből. Más országok, mint például Japán, Izrael és Kína, gyorsan reagáltak, és mára a világon a legtöbb kaviárt előállító vállalat kínai: a Hangzhou Qiandaohu Xunlong Sci-tech évente hatvan tonna Kaluga Queen kaviárt állít elő, ezzel a világ legnagyobb kaviártermelője.
A kínai termékekre azonban meglehetős gyanakvással tekintenek a luxuscikkek piacán, nem volt ez másképp a kínai kaviárral sem. Az élelmiszer-biztonság kényes kérdés a világ egyik vezető nagyhatalmánál, ennek ellenére a Kaluga Queen kaviárt egyre többen ismerik és ismerik el azóta, hogy 2006-ban elkezdődött az előállítás. A Bloomberg cikke szerint
ma Párizs huszonhat három Michelin-csillagos étterme közül huszonegyben kínálják a kínai kaviárt, de New Yorkban is megtalálható a luxuséttermek kínálatában, és például a G20-ak 2016-os, Hangcsou városában megrendezett csúcstalálkozóján az akkori amerikai elnök, Barack Obama is ezt fogyasztotta.
A sikerek ellenére azonban továbbra is övezi némi gyanakvás a kínai halikrát: bár a világ egyik legismertebb, ételkülönlegességeket gyártó francia cége, a Petrossian is világszerte forgalmazza a Kaluga Queent, a csomagolásán nem tüntetik fel, hogy Kínából érkezett. A kínai vállalat ugyanakkor sokat tett az élelmiszer-biztonságért: a kelet-kínai Csöcsiang tartományban található telepen minden egyes toknak azonosító száma van, és minden doboz kaviárra kód kerül, amelynek segítségével a vevők ellenőrizhetik a halak előéletét és a rendszeres egészségügyi vizsgálatok eredményét.
A Petrossian cég által forgalmazott egyik legjobban fogyó kaviár, a Huso Hybrid kilója nagyjából 7000 dollár (1,9 millió forint), ám még ez is sokkal olcsóbb, mint a világ legdrágább kaviárja. A Strottarga Bianco, amely fehérarany-kaviár néven is ismert, a világ egyik, ha nem a legdrágább halikrája:
egy kilogram ára vetekszik egy Porschééval, több mint 113 ezer dollár (31 millió forint).
A különleges csemege egy különleges halfajtából származik: a szibériai albínó tokokat egy kis telepen tenyésztik Salzburgban. A borsos ár nem csak a halfajta ritkasága miatt kerülhetett a termékre: a cég alapítója, Walter Grüll a Luxfeed.com online magazinnak elmondta, hogy 22 karátos, ehető aranyport szórnak az ikrákra. Egyébként hazánkban több helyen is tenyésztenek tokot, a Viharsarokban lévő Vésztőről származó kaviárt például a Hvg.hu korábbi cikke szerint Putyin orosz elnök is fogyasztotta, de Ercsiben is állítanak elő kaviárt.
A teljes cikk a Világgazdaság február 1-jei számában jelent meg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.