A digitalizáció ma már a munkáltatói márkaépítést, azaz az employer brandinget is forradalmasítja. Egyrészt rengeteg online platformon ellenőrizhető az, hogy egy vállalatnál milyen dolgozni, gondoljunk a Google- vagy a Facebook-értékelésekre, blogokra, nyilvános kommentekre.
A jelentkezés folyamata a legtöbb nagyvállalatnál már évek óta digitális, és egyre több helyen vezetnek be online eszközöket a kiválasztási szakaszban is,
például videóinterjúkkal vagy chatbotokkal próbálják egyszerűsíteni a felvételi folyamatokat, amelyekkel nemcsak energiát, hanem időt és pénzt is spórolnak. A legkiválóbb tehetségekért egyre ádázabb a küzdelem a munkaerőpiacon – egyes iparágakban, például az IT-ben ez fokozottan igaz –, ezért azok a munkáltatók kerülnek versenyelőnybe, akik a digitális eszközöket is a maguk hasznára tudják fordítani.
Ne gondoljuk azt, hogy csupán a nagy cégek engedhetik meg maguknak, hogy digitális eszközöket használjanak a toborzási, kiválasztási folyamataikban! Ma már számos digitális eszköz elérhető minimális anyagi befektetéssel: pár dolláros applikációkkal is lehet monitorozni a jelöltek és a dolgozók elégedettségét, és mérhető üzleti eredményeket lehet elérni. Ez lehetőséget teremt minden munkaadónak a jelöltélmény fejlesztésére: a munkáltatói márkaépítés digitális eszközei már nemcsak a globális multik számára elérhetők, noha tény, hogy a legtöbb esetben ők azok, akik először kezdik el használni ezeket a megoldásokat. Így van ez hazánkban is.
Az évek óta jelen lévő munkaerőhiány miatt a magyar cégek rákényszerültek arra, hogy gyorsan implementálják a világ élvonalában már bevált megoldásokat és néhányan már nemzetközi mércével mérve is a legjobbak közé tartoznak
– véli Horváth Ádám, a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó Brandfizz Employer Branding Kft. társalapítója. Szerinte a hazánkban jelen lévő multicégek felzárkózása munkáltatói márkaépítésben nagyon gyors, sokszor a hazai leányvállalat előrébb jár a megvalósításban, mint a globális központok. „Ezek a cégek már egészen kifinomult eszközöket is be tudnak vetni a legkiválóbb munkaerő megtalálására és megtartására: a célzott és adatelemzéssel támogatott közösségi média hirdetésektől kezdve, a chatbot fejlesztéseken át a vizuális történetmesélést alkalmazó pozícióleírásokig igen széles az eszköztáruk” – tette hozzá.
A TMP Worldwide által üzemeltetett digitális karrier platformokon 300 millió feletti látogató digitális viselkedését elemezték ki, és globálisan 1 millió pozíció betöltésének digitális folyamatát nézték végig – osztotta meg a lisszaboni World Employer Branding Day-en a résztvevőkkel Steven Ehrlich, a TMP Worldwide elnökhelyettese. Az álláskeresők globális viselkedését elemző kutatás megmutatta, hogy
pár évvel ezelőtt a jelentkezők átlagosan hat kattintásból jutottak el a Google kereséstől a vágyott állás jelentkezési gombjáig.
A szakértők arra számítottak, hogy az évek során ez rövidülni fog, és a keresőmotorok miatt a közvetítő szerepét betöltő karrieroldalak forgalma csökken: a jelentkezők átugorják őket és a keresőből egyből az álláshirdetés oldalára jutnak. A kutatás bebizonyította, hogy ez csak részben történt így:
a folyamat négy kattintásra rövidült, vagyis az álláskeresők sokkal hatékonyabban találják meg azt, amit keresnek,
ugyanakkor ahhoz, hogy ez a négy lépés megvalósulhasson, korábban átlagosan 13 interakciónak kellett létrejönnie a márka és az álláskereső között.
Ilyen interakció lehetett például
A TMP Worldwide ezért személyre szabott digitális megoldásokkal igyekszik növelni a keresési élményt. „A digitális employer branding megoldások azt teszik lehetővé, hogy egyéni jelöltélmény útvonalakat építsünk ki, és automatizált személyre szabott folyamatszakaszokat építsünk a kiválasztásba, ami reagál a jelöltek új digitális szokásaira” – fogalmazott Steven Ehrlich.
Ez a kutatás is azt támasztotta alá, amit az employer branding szakértők már egy ideje hangoztatnak:
az álláskeresés döntéshozatali folyamata komplex, a jelöltek preferenciái nagyon különbözőek, ezeket a különbségeket pedig digitális eszközökkel lehet feltérképezni és személyre szabni.
A segítségükkel érthetik meg a munkáltatók, hogy a jelölteknek mi fontos, miért döntenek úgy, ahogy, és mi szükséges ahhoz, hogy a jelöltek őket válasszák, majd hosszú távon is a cégnél maradjanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.