BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az alaposan átalakult az online álláskeresés

Az online álláskeresés folyamata drasztikusan lerövidült és átalakult: manapság már nem elég néhány jól célzott hirdetés ahhoz, hogy a cégek megtalálják a legkiválóbb munkaerőt, ennél sokkal kifinomultabb megoldásokra van szükség. A legújabb digitális toborzási és kiválasztási megoldásokba a világ legnagyobb munkáltatói és márkaépítési konferenciáján, a World Employer Branding Day-en engedtek bepillantást a terület szakértői.

A digitalizáció ma már a munkáltatói márkaépítést, azaz az employer brandinget is forradalmasítja. Egyrészt rengeteg online platformon ellenőrizhető az, hogy egy vállalatnál milyen dolgozni, gondoljunk a Google- vagy a Facebook-értékelésekre, blogokra, nyilvános kommentekre.

A jelentkezés folyamata a legtöbb nagyvállalatnál már évek óta digitális, és egyre több helyen vezetnek be online eszközöket a kiválasztási szakaszban is,

például videóinterjúkkal vagy chatbotokkal próbálják egyszerűsíteni a felvételi folyamatokat, amelyekkel nemcsak energiát, hanem időt és pénzt is spórolnak. A legkiválóbb tehetségekért egyre ádázabb a küzdelem a munkaerőpiacon – egyes iparágakban, például az IT-ben ez fokozottan igaz –, ezért azok a munkáltatók kerülnek versenyelőnybe, akik a digitális eszközöket is a maguk hasznára tudják fordítani.

Bárki számára elérhetőek

Ne gondoljuk azt, hogy csupán a nagy cégek engedhetik meg maguknak, hogy digitális eszközöket használjanak a toborzási, kiválasztási folyamataikban! Ma már számos digitális eszköz elérhető minimális anyagi befektetéssel: pár dolláros applikációkkal is lehet monitorozni a jelöltek és a dolgozók elégedettségét, és mérhető üzleti eredményeket lehet elérni. Ez lehetőséget teremt minden munkaadónak a jelöltélmény fejlesztésére: a munkáltatói márkaépítés digitális eszközei már nemcsak a globális multik számára elérhetők, noha tény, hogy a legtöbb esetben ők azok, akik először kezdik el használni ezeket a megoldásokat. Így van ez hazánkban is.

Az évek óta jelen lévő munkaerőhiány miatt a magyar cégek rákényszerültek arra, hogy gyorsan implementálják a világ élvonalában már bevált megoldásokat és néhányan már nemzetközi mércével mérve is a legjobbak közé tartoznak

– véli Horváth Ádám, a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó Brandfizz Employer Branding Kft. társalapítója. Szerinte a hazánkban jelen lévő multicégek felzárkózása munkáltatói márkaépítésben nagyon gyors, sokszor a hazai leányvállalat előrébb jár a megvalósításban, mint a globális központok. „Ezek a cégek már egészen kifinomult eszközöket is be tudnak vetni a legkiválóbb munkaerő megtalálására és megtartására: a célzott és adatelemzéssel támogatott közösségi média hirdetésektől kezdve, a chatbot fejlesztéseken át a vizuális történetmesélést alkalmazó pozícióleírásokig igen széles az eszköztáruk” – tette hozzá.

Személyre szabott jelöltélmény

A TMP Worldwide által üzemeltetett digitális karrier platformokon 300 millió feletti látogató digitális viselkedését elemezték ki, és globálisan 1 millió pozíció betöltésének digitális folyamatát nézték végig – osztotta meg a lisszaboni World Employer Branding Day-en a résztvevőkkel Steven Ehrlich, a TMP Worldwide elnökhelyettese. Az álláskeresők globális viselkedését elemző kutatás megmutatta, hogy

pár évvel ezelőtt a jelentkezők átlagosan hat kattintásból jutottak el a Google kereséstől a vágyott állás jelentkezési gombjáig.

A szakértők arra számítottak, hogy az évek során ez rövidülni fog, és a keresőmotorok miatt a közvetítő szerepét betöltő karrieroldalak forgalma csökken: a jelentkezők átugorják őket és a keresőből egyből az álláshirdetés oldalára jutnak. A kutatás bebizonyította, hogy ez csak részben történt így:

a folyamat négy kattintásra rövidült, vagyis az álláskeresők sokkal hatékonyabban találják meg azt, amit keresnek,

ugyanakkor ahhoz, hogy ez a négy lépés megvalósulhasson, korábban átlagosan 13 interakciónak kellett létrejönnie a márka és az álláskereső között.

Horváth Ádám és Steven Ehrlich
Fotó: Brandfizz

Ilyen interakció lehetett például

  • a cégek közösségi média oldalai (különösen a LinkedIn, a Facebook és a Z generációs célcsoportnál az Instagram),
  • a vállalat szakembereinek blogbejegyzései, glassdoor értékelések, vállalati szakmai események, rendezvények, vagy
  • az ott dolgozó ismerősök digitális lábnyoma, véleménye.
  • A TMP Worldwide ezért személyre szabott digitális megoldásokkal igyekszik növelni a keresési élményt. „A digitális employer branding megoldások azt teszik lehetővé, hogy egyéni jelöltélmény útvonalakat építsünk ki, és automatizált személyre szabott folyamatszakaszokat építsünk a kiválasztásba, ami reagál a jelöltek új digitális szokásaira” – fogalmazott Steven Ehrlich.

    Ez a kutatás is azt támasztotta alá, amit az employer branding szakértők már egy ideje hangoztatnak:

    az álláskeresés döntéshozatali folyamata komplex, a jelöltek preferenciái nagyon különbözőek, ezeket a különbségeket pedig digitális eszközökkel lehet feltérképezni és személyre szabni.

    A segítségükkel érthetik meg a munkáltatók, hogy a jelölteknek mi fontos, miért döntenek úgy, ahogy, és mi szükséges ahhoz, hogy a jelöltek őket válasszák, majd hosszú távon is a cégnél maradjanak.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.